September och nya träningsmål


September är startskott för hösten och en av de vackraste månader jag vet! Kan det ha att göra med att jag fyller år i september i kombination med att jag älskar hösten. Vet faktiskt inte om det har någon inverkan men det har alltid varit så. Jag har aldrig känt en sorgsenhet över att sommaren är över för jag tycker hösten är så fin!

September är också den månad när man brukar börja titta sig om efter en outfit till hösten i nya färger. Även det lite mysigt tycker jag!

Dessuotm är det ofta fint väder och luften är hög och klar och det är också en perfekt årstid för träning. Inte för varmt och inte för kallt. Perfekt!

Det är också dags att se över blommor och för egen del så står sig många av mina blommor ännu en tid medans några behöver bytas ut för att de inte längre orkar! I går köpte jag därför den här blomman som jag skall sätta i en av mina krukor och byta ut den! Jag har dock inte hunnit plantera den ännu så det kanske jag hitter i kväll.

IMG_7461

Hösten är också en tid att starta eller fortsätta med sina rutiner när det kommer till träning. Jag har de senaste månaderna gått ner drygt 17 kg där jag gick upp 10 av dem hastigt då min kropp försattes i klimakteriet och kom i obalans, och de har jag alltså gått ner igen och sedan gått ner ytterligare 7 kg. Mitt mål är att gå ner 5 kg till så är jag i mål. Ni kan läsa den första delen av det HÄR och Del 2 HÄR jag kommer fortsätta berätta om hur jag gick till väga så snart kommer del 3.

Om jag går ner 5 kg till så hamnar jag på 62 kg med mina 173 cm och det är min vikt som jag vägt fram till att jag var ca 39 år. Därefter gick jag upp några kilo av skäl jag kan skriva om en annan gång. Nu är jag alltså på väg tillbaka till min idealvikt och det gör mig fantastiskt glad. Jag känner mig mycket bättre, får på mig kläder som jag inte kunnat ha på ett tag och som till och med är för stora och det är en underbar känsla!

IMG_6760

Jag hade satt ett mål att jag skulle inte bli fet-ful-och femtio! Det sista är svårt att undvika och alternativet är inte så trevligt..hihi. Nu är jag där och när jag gick problem med klimakteriet så trodde jag att det skulle bli omöjligt. Tack och lov för min envishet, utan den så hade jag inte varit där jag nu befinner mig.

Jag skulle vilja hjälpa andra som hamnat där för jag inser att fler har gjort det utan att förstå varför och utan verktyg att kunna ta sig därifrån. Själv fick jag panik, att ha gått i från att vara vältränad och springa flera mil i veckan till att inte ens kunna släpa sig runt på 3 kilometer är inte bara förödande för kroppen utan också helt knäckande för självförtroendet!

Jag skall berätta mer om det men man kan säga att vägen dit för mig var att helt tänka om. Det var det enda alternativ jag hade kvar. Att slänga upp allt jag trodde på i luften och börja om. Känna efter om jag verkligen var hungrig och börja räkna på vad jag stoppade i mig och detta gick fort. Att från ena dagen ha ätit frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål…till att inte alls göra dett längre. Jag har mycket att skriva om det och lovar göra fortsättningen under denna vecka.

Till saken hör att jag har ALDRIG bantat i hela mitt liv utan alltid tränat hårt och hållt min kropp i trim. Nu fick jag tänka om och börja värdera om jag verkligen var hungrig eller om mina måltider gick på rutin, och det visade sig att mycket gick på ren rutin. Så innan jag skriver del 3 så är det detta medskicket jag vill göra.

Ofta äter vi för att ”vi är sugna” på något eller för att klockan säger att det är dag för mellanmål. Allt sådant har jag slängt upp i luften och tagit bort, men jag började med att byta ut mina mellanmål mot ett skivat äpple. Äpplet skivade jag för att det skulle se mer ut,  och då får man en helt annan känsla för det blir en hel tallrik med skivat äpple och det var så jag fick min hjärna att förså att detta var mer eller mindre en helt måltid. Tidigare när jag ätit ett äpple så tyckte jag själv att ”ett äpple” blir man inte mätt på….

IMG_7434

Jag skall även visa före- och efter bilder för jag tror jag kan hitta några. Ni som läser min blogg vet att jag under en period mellan mars-maj i princip inte publicerade några bilder på mig själv och detta var orsaken.

Med det sagt så vill jag säga att ”kan jag så kan ni”, men det finns en avgörande faktor. Ni måste bestämma er och följa en ganska tuff plan och då menar jag att inte heller ha några utsvävningar på helgerna för det fungerar inte. Räkna med att ni måste vara helt strikta i minst 4 veckor och ställ in er på det. Så under veckan skall jag skriva mer om hur jag gick till väga.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *