Träning och mat!


Jag har nu tänkt att jag skall börja skriva mer om träning. Inte det att jag inte har tränat själv, mer att jag haft så mycket energi som jag delvis använt för att jobba hårt i trädgården och då velat förmedla vad jag gjort där. Nu tänker jag att jag vill förstås peppa er att träna, att äta rätt och hitta ett sätt att tänka som fungerar.

Vi människor har av någon anledning en tendens att när något är ledsamt eller jobbigt så belönar vi oss med något gott att äta eller godis (nu  generaliserar jag). Jag antar att det beror på att när världen utanför är dum eller jobbig så försöker vi hitta en trygghet och det blir ofta hemmet så klart och ofta hemmet i kombination med mat och godis.

Om vi för ögonblicket försöker att tänka precis tvärtom, och det kommer så klart ta en stund, för man ändrar inte sitt beteende eller tankesätt över en natt, men om man koncentrerar sig på att öva på att tänka annorlunda! Verkligen fundera på vad som är bra eller dåligt för ens eget välbefinnande och då menar jag både på kort- och lång sikt!

Låt säga att du haft en jobbig dag på jobbet och kommer hem och tänker att du behöver inte träna eller ta en promenad för ”du är värd en lugn kväll med godis efter denna dag”! Exakt på vilket sätt belönar du dig själv när du gör så! Varför inte i  så fall tänka att ”Trots min jobbiga dag är jag värd att ta hand om mig själv så jag kommer gå ut och gå en timma och få chans att rensa hjärna, och jag kommer må bra när jag får på mig mina kläder och tycker om mig själv och det jag ser i spegeln”. För trots allt hadlar allting om vad vi själva tycer om oss själva.

Varför inte istället belöna med att om jag går mina promenader varje dag så får jag lägga undan en summa som jag sedan får spendera på mig själv med något jag vill ha, eller någon annan belöning som gör just mig väldigt glad!

Jag funderar i bland på vad det är som driver oss människor att göra fel saker! Saker vi faktiskt inte mår bra av mer än för möjligtvis stunden.

Därför tänkte jag att jag skulle försöka peppa och skriva mer om träning och motivation!

Hur ser en vanlig dag ut för mig när det är helgdag;

07:00 En kopp Cappuccino på lättmjölk

08:00 En timmas powerwalk

09:00 En Cappuccino

11:30 Lunch: Två färskpotatisar från trädgården, en matsked gräddfil, en halv matjesillfilé och halva tallriken fylld med sallad från min egen trädgård bestående av dagens skörd. Jag dricker alltid kranvatten.

14:00 Fika med en Cappuccino

17:00 Grillad fläskfilé en enda tunn skiva, 1  msk bearneiesås, 1 msk coleslaw, och halva tallriken fylld med sallad från trädgården. Kranvatten. (jag tycker inte grillat är ett bra alternativ, men i går blev det grillat)

21:00 Om jag blir hungrig så får jag ta två smörgåsar med Wasa Frukost med smör och klippt gräslök eller annan krydda/ sallad.

Ett annat sak som man måste tänka på är att idag finns det porslin som har så fantastiskt vackra stora tallrikar. I min värld är det inte bra, det bidrager till att det ser ut som man tagit lite mat, medans man i själva verket kanske tagit massor om man hade försökt passa in det på en normalstor tallrik. Så lura inte er själva!

De dagar som jag måste äta frukost av någon anledning. Det kan till exempel vara när jag varit ute och tränat och skall ut och jobba hårt fysiskt i trädgården, då måste jag äta något mer. Du grundar jag med en omelett gjord på 3 ägg med 1 msk vatten. Jag lägger i grönsaker och sedan tar jag max en matsked riven ost! Ost har mycket kalorier och skall inte överanvändas. Smak får man med kryddor! sedan har jag sallad på halva tallriken! Dessa dagar hoppar jag över lunch istället och äter middag senast klockan 17:00.

 

Share This:
Facebooktwitterpinterestmail

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *