Träningscomeback – Del 2 – Att ha gått ner 16 kilo! 1 comment


Jag kan knappt fatta det själv! Efter att ha kämpat med något, som jag själv inte visste var klimakteriet, det senaste året så konstaterade jag i dag när jag som vanligt ställde mig på vågen som jag gör varje dag, att jag har gått ner 16 kilo totalt. 16 kilo!!! Tror knappat själv det är sant men så är det. Ni kan läsa Träningscomeback – Del 1 HÄR

När jag stod på vågen i mars så vägde jag 84 kilo, kan ni tänka er! Har aldrig vägt så mycket! Då blev jag helt tokigt och tänkte nä nu är det NOG!

Nu har jag 6 kilo kvar till min målvikt på 62 kilo med mina 173 cm.

IMG_7002

Jag kan lova att det inte var många som trodde mig när jag sa att jag skall ner de kilona som den här ”resan” har gett mig. Jag vet inte ens om jag trodde mig själv vid det tillfället. Med mycket ”pannben” beslutsamhet och envishet har jag visat både för mig själv och andra att det faktiskt inte är någon omöjlig situation. Av dom 16 kilo som jag har gått ner så var 10 kilo av dom, kilon som jag plötsligt och utan förvaring snabbt lade på mig med en takt på 1 kg per vecka under början på år 2016! Jag förstod ingenting! Att inte heller 2 läkare kunde konstatera att det var klimakteriet gör mig riktigt arg när jag tänker på det så här i efterhand.

IMG_6777

När den 3:e doktorn konstaterade att det var klimakteriet sa han ”att man får räkna med en viss viktuppgång under klimakteriet!” RÄKNA MED! Jag vägrar att rätta mig efter någon form av generalisering för alla kvinnor i världen!

Det jag skall försöka varva mina inlägg med, är att det är inte så svårt att gå ner dom där kilona när man gått in i klimakteriet och det är det jag vill förmedla. Man måste bara veta hur! Att många känner och tror att det är näst intill omöjligt ”så kände jag också” tills jag hittade nycken. Den hittade jag tack vara min egen envishet och min 83-åriga mamma. Henne har jag mycket att tacka för. Jag vill inte att andra skall behöva känna den hopplöshet jag kände när jag inte fick hjälp, och kan jag hjälpa en endaste person så blir jag lycklig för det är en person mindre som behöver lida som jag gjorde.

IMG_6762

Nycken till hur man skall göra när kroppen går in i en helt annan fas. En fas som inte bryr sig om vad jag har gjort innan, eller hur vältränad jag var. En fas som inte bryr sig om årtionden av nerlagd träning på gymmet! Som inte bryr sig om att jag sprang milen på 39 minuter och nu inte kan släpa mig runt ens på 3 kilometer…..men hur har jag lyckats då!? Trots att jag inte längre kan springa milen (jo jag kommer göra det igen men Rom byggdes inte på en dag) Jo ni skall få veta. Jag skall lägga upp min plan här och ni skall få veta hur det var och när det startade och jag började mitt första inlägg HÄR

Vad är då lösningen. Lösningen heter ”kontrollera vad din kropp verkligen behöver i intag”. Det är faktiskt så att vi äter på ren rutin. Från att i många år ha lagt 80% på träning och 20% på kost så kastade jag upp allting jag trodde på i luften och började om. I dag har jag fokus på kost i stället med 80% och min träning med 20%. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle fungera, men skam den som ger sig!

Nu vill jag förmedla att det inte behöver vara så svårt. Att många där ute tror att den enda vägen är 6 dagar på gymmet och det har dom flesta varken tid eller ork för. Nu skall ni få veta hur jag gjorde. MEN det finns ett MEN. Om ni vill göra samma resa så måste ni ha bestämt er att ta er ur den onda spiralen. För de första 4 veckorna så måste ni fokusera på det jag tänker ge er. Lösningen fungerar, men bara utan fusk och utan några genvägar eller kompromisser!

Share This:
Facebooktwitterpinterestmail

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “Träningscomeback – Del 2 – Att ha gått ner 16 kilo!