Träningscomeback och klimakteriet – Del 3 4 kommentarer


Hur gör man då när man hamnat i någon ond cirkel som man inte själv vet hur man skall ta sig ur. Nycken till hur man löser att kroppen går in i en helt annan fas och inte alls behöver samma energimängd längre som tidigare. Om ni inte läst dom första två inläggen jag gjort så kan ni läsa DEL 1 HÄR och DEL 2

Det jobbigaste för mig tror jag var omställningen till att det är en fas som inte bryr sig om vad jag har gjort innan, eller hur vältränad jag var. En fas som inte bryr sig om årtionden av nerlagd träning på gymmet! Som inte bryr sig om att jag sprang milen på 39 minuter och nu inte ens kan släpa mig runt ens på 3 kilometer. Hur gör man då? Vad är lösningen. För min del så var det mer vad min mamma sa, än råd jag fick av någon läkare. Av läkarna har jag inte fått någon hjälp mer ett ” du får räkna med att gå upp i vikt” och ”då skall du se mina andra patienter” som gjorde mig rasande!

IMG_6782

Jag började inse med min mammas hjälp att jag var bara tvungen att bestämma mig och lägga om min kost. Så mitt beslut blev att lägga om min kost total och göra något jag aldrig tidigare gjort. Dra ner antalet kalorier så att jag skulle få ett underskott att gå ner minst 1 kg i veckan. Eftersom jag inte brände nästan något så räknade jag ut att ca 800 kalorier skulle jag ligga på!!! Skulle jag klara det! Jag tänkte för mig själv att detta går inte men min mamma sa att det var bara att bestämma sig. Sagt och gjort. Jag bestämde mig för att min vilja att må bra med mig själv var mycket större än önskan att äta goda saker.

Saker som snurrade i mitt huvud var…”hur ska jag kunna jobba”, ”kommer jag att orka”, ”det går inte” etc men mamma fortsatte att säga att, det är bara att bestämma sig, och då skall ni veta att min mamma alltid förespråkat god kost med frukost, lunch och middag, så att det kom från just henne avgjorde allting

IMG_6781

Hur får man ihop 800 kalorier om dagen, hur sprider man ut det över dagen för att inte bli superhungrig. Jo, i princip kan man äta hur mycket sallad som helst för du kommer inte att gå upp i vikt av det och då menar jag sallad med salladsblad av vilken sort du än vill, tomater, gruka. Inte massa andra ingredienser. Inget kött eller annat utan bara sallad och du kan toppa med något som ger lite smak några skivade oliver, lite fetaost, röd lök men ingen kycklign eller liknande. De extra ingredienserna måste också vara begränsade för det är ju antalet kalorier som skall ner.

Nu vill jag förmedla att det inte behöver vara så svårt. Att många där ute tror att den enda vägen är 6 dagar på gymmet och det har dom flesta varken tid eller ork för. Nu skall ni få veta hur jag gjorde. MEN det finns ett MEN. Om ni vill göra samma resa så måste ni ha bestämt er att ta er ur den onda spiralen. För de första 4 veckorna så måste ni fokusera på det jag tänker ge er. Lösningen fungerar, men bara utan fusk och utan några genvägar eller kompromisser! Det betyder inga godsaker på helgen och inget ”unnande” utan strikt 4 veckor minst. Ge mig det!

IMG_6771

Tidigare hade jag ätit frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål – Nu skippade jag frukost och åt ett skivat äpple till mellanmål, åt sallad till lunch med max en msk dressing, ett skivat äpple till mellanmål, sallad med en halv bakad potatis och 2 msk räkröka till middag och massor med sallad. Mellanmål på kvällen med ett skivat äpple. Thats it!

Frukost – 1 cappuccino

Mellanmål – Ett skivat äpple

Lunch – Sallad så mycket jag vill men utan kött/fisk och

Mellanmål – Ett skivat äpple

Middag – En halv bakad potatis 2 msk räkröra, massor av sallad

Mellanmål – Ett skivat äpple

Det är helt enkelt en inställningsfråga. Det är bara att bestämma sig. Man får inte göra ett enda avsteg och jag körde så här i 6 veckor utan att ta en enda bit av något annat. Vardag som helg. Jag hade dock gjort ett enda undantag och det var att jag kunde dricka cappuccino när jag ville, så när Stefan och jag var på stan och han ville fika så fick jag en cappuccino och på det sättet kändes det inte som om jag försakade någonting.

Jag varierade mitt kvällsmål, med sill, potatis och gräddfil och då menar jag kanske 1 stor potatis eller 4 små, en msk gräddfil och 4 bitar sill. Ibland en omelett gjord på 3 ägg och bara sallad till och ingen ost i omeletten! Förstår ni! Antalet kalorier skall vara minimalt.

Jag skippade frukost men mitt råd är att om man tycker det är svårt så lägger man in ett skivat äpple på de ställen där man har svårt att inte äta någonting. Ett äpple av den anledningen att de innehåller väldigt lite kalorier och fett och knepet är också att skiva äpplet i en tallrik istället för att äta det som vanligt för du lurar hjärnan. När man skivar ett äpple i tunna skivor så blir det väldigt mycket. Man fyller lätt en djup tallrik och då blir det, och ser ut som en måltid och hjärnan nöjer sig med det och plötsligt så känner du dig mätt! (jag vet att det låter helt galet, men det funkar)

Efter de första 4 veckorna så tog jag bort det skivade äpplet som mellanmål och åt ingenting, men ökade mitt intag marginellt.

Träningen då. Jag jag kommer till det i nästkommande inlägg för när man inte äter så mycket så kan man helt enkelt inte träna hårt för det orkar inte kropppen. I mitt fall som hade klimakteriebesvär så kände jag mig både yr och snurrig långt innan jag drog ner kosten. Så jag fick ta det väldigt försiktigt, men det konstiga var att kosten hjäpte mig att få balans. Jag vet att det låter konstigt men så var det. Det var precis som om kroppen mådde bra av all sallad jag stoppade i mig och alla nyttiga grönsaker..

Vad är då lösningen. Lösningen heter ”kontrollera vad din kropp verkligen behöver i intag”. Det är faktiskt så att vi äter på ren rutin. Från att i många år ha lagt 80% på träning och 20% på kost så kastade jag upp allting jag trodde på i luften och började om. I dag har jag fokus på kost i stället med 80% och min träning med 20%. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle fungera, men skam den som ger sig!

IMG_6760  IMG_6761

I dag inser jag att jag har stoppat i mig massor av saker på ren rutin, för att jag trott att det är det kroppen behöver. I själva verket har kroppen gått ner i förbränning tack vare att jag kommit in i klimakteriet och jag måste anpassa mig. Sjävklart skall jag inte äta 800 kalorier resten av mitt liv, detta är bara en fas för att se vad kroppen behöver. Fortsättning följer hur jag gjorde med min träning och vad som hände efter mina första 6 veckor.

 


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 tankar om “Träningscomeback och klimakteriet – Del 3