Hemma sjuk och starta träningen – Före- och efter bilder


Jag ligger hemma sjuk med en superförkylning och som ni kanske kommer ihåg så sa jag att jag skulle göra ett omtag med träningen. Av olika anledningar har jag inte kunnat träna som tänkt sista tiden och tanken var att jag nu skulle göra mina promenader fram till när jag gör min omstart, men det gick inte så bra eftersom jag blev sjuk!

Så nu tänkte jag istället göra ett program i lugn och ro som gör att jag går ner dom kilona till min normalvikt igen och som jag lagt på mig under denna tiden.

Jag fick verkligen själv känna på hur det var att bara addera vikt när jag om in i klimakteriet under början av 2016. Jag adderade ett kilo i veckan och ingen kunde förstå vad det var. Inte ens de tre av varandra oberoende läkarna som jag gick till. De trodde alla att jag hade något fel på sköldkörteln. De tog prover och kunde bara konstatera att allting såg fantastiskt ut! Det var då min då 83-åriga mamma sa att det självklart var klimakteriet och jag satte i gång min egen diet. Därifrån så gick jag ner 16 kilo efter att ha gått upp lika måna kilo på 4 månader. Det var en tid av skäck kan jag lova för jag förstod inte vad som hände med min kropp. Ni kan läsa mer om detta här nedan om ni är intresserade. Hur det var för mig och vad jag gjorde.

Här är några före och efter bilder. Detta set med tunika och strechjeans köpte jag på Lindex för att jag vid tillfället inte fick på mig mina kläder. Jag vägde 84 kilo!

Några veckor senare har jag gått ner ett antal kilo!

Ytterligare någon vecka senare…har jag gått ner några kilo till

På 6 veckor gick jag ner hela 12 kilo! Det gick faktiskt i en rasande fart!

Totalt lyckades jag under denna period gå ner totalt 20 kilo från 84 kilo till 64.

 

Del 1

Del 2

Del 3

Nu vet jag att klimakteriet verkligen kan ställa till det, och för mig innebar det att min kropp stundtals nästan inte brände något av det jag stoppade i mig. Det blev fokus på mat och vad jag kunde äta och träningen var jag tvungen att dra. Jag skulle säga att från att ha fokuserat hela mitt liv med 80% träning och 20% kost, så fick jag vända på det totalt och fokusera 80% på kost och 20% på träning. När man tänker på det så här i efterhand så kanske det är logiskt att kroppen skall göra så här när man kommer upp i en viss ålder, men för mig var det en total chock.

Det som blev en stor aha-upplevelse var också det faktum att de portioner jag åt för att bli mätt, i själva verket bara var portioner på ren rutin. Jag kände plötsligt efter någon vecka hur skönt det var att inte äta så mycket som jag gjort innan! Dessutom krävde inte kroppen samma mängd mat eftersom jag inte längre kunde träna så hårt som jag gjort tidigare. Jag skulle våga påstå att vårt matintag bara sitter i hjärnan. Vi äter de portioner och de måltider vi är vana att göra och det går mer eller mindre på rutin. Jag kastade upp allting jag tidigare trott på i luften och startade om allting.

Jag hade dock en sak som jag tillät mig och det var mina cappuccino. Så fort jag kände en längtan till något gott var det ok att ta sig en cappuccino och jag begränsade inte antalet om dagen, utan det var mitt sätt att ”unna mig” något.

Jag minskade mina portioner enormt och jag lade till minst hälften grönsaker och sallad på min tallrik. Det var mitt koncept. Till lunch åt jag en sallad som bestod av några salladsblad, två paprikasträngar, 3-4 soltorkade tomater, en matsked bönor, 3 små fyrkantiga bitar med ost, 2 msk keso (= dressing) och insåg att jag inte behövde mer än så! Till middag när jag kom hem åt jag allt som oftast

En stor sallad bestående av ruccola och tomater och en kycklingklubba,

En stor sallad bestående av spenat och tomater och en bakad potatis med två matskedar räkröra

En stor sallad bestående av babyspenat och tomater och en bit broccolipaj med oliver

Generellt sett kunde jag äta kött men åt det väldigt sällan och i så fall oftast kyckling. Till mellanmål hade jag bara en enda sak som jag åt för att dels göra det enkelt och dels för att jag ville ha kontroll. Jag köpte äpplen som jag skivade i tunna skivor och lade upp i en skål, på det sättet så lurade jag min egen hjärna, att när jag var hungrig och skivade ett äpple så blir det väldigt mycket och det registrerar inte hjärnan om du äter äpplet som det är, men om du skivar det och tittar på den överfyllda skålen så inser du att du faktiskt stoppat i dig ganska mycket och att det borde räcka.

Ovanpå det så gick jag en promanad på 1 timma 5-6 dagar av 7 under en vecka. Ofta blev det 7 dagar men det var inte något krav. Det jag blev peppad av var att se hur mycket jag gick ner på vågen varje dag och det är här vi kommer till nästa viktiga moment.

Jag vet att gemene man där ute påstår sig hata vågen. Det finns bara ett skäl till att man hatar ett verktyg som hjälper till på vägen, att man aldrig lyckats! Då gäller det att fundera på vem det är som felat, vågen eller du själv. Ta den kampen och börja om. Jag vågar påstå att vågen är det absolut bästa verktyg som finns i viktnedgång. Den talar om precis vad som händer och många vill hänvisa till att man lagt på sig muskler och bla bla bla. Men sanningen är den att vågen ljuger aldrig, den talar om exakt vad du väger och sedan är det upp till dig att analysera vad du gjort för fel! På det sättet lär du dig mycket om din egen kropp. Så jag vågar påstå att vågen är det absolut bästa verktyg som finns. Det är som om någon skulle driva en business men inte vilja se resultatet, förstår ni hur dumt det låter.

Så lägg ner motståndet mot vågen. Ställ er på vågen en gång om dagen efter ert första toalettbesök på morgonen och skriv upp vad ni väger varje enskild dag! Jag lovar att ni kommer att bli peppade av att se när det börjar gå åt rätt håll.

Sedan kommer vi till del tre. Sluta dricka kolsyrad dricka med massa salter i. Sluta dricka massa drycker som ni köper överhuvudtaget. Från nu och framåt så är det bara kranvatten som gäller. Lägg en citronskiva i, eller skiva gurkor eller vad ni vill, men det är kranvatten som gäller. Det gör att alla salter och  socker som in har i kroppen som binder vätska kommer bidraga med att ni går ner i vikt! Tro mig!

Så jag tycker att vi smygstartar idag. Jag kan inte ta en promenad p g a att jag är sjuk, men jag kan väga in mig och jag kan börja tänka på vad jag äter ordentligt! Vi ger det  hela oktober och smygstartar på söndag som är den 1 oktober. Nu kör vi!! Är ni med!

Så hur många kilo vill jag gå ner nu då. Jag satsar på 6 kilo som jag gått upp under denna period! De 6 kilona gör att jag inte känner mig riktigt som Berith och att jag inte riktigt får på mig alla mina fina klänningar i garderoben och det är dit jag strävar.

Jag skall göra en liten recept-lista med med ett recept per inlägg med bra mat som jag kommer äta under denna period! Mitt råd till er som vill hänga på är att försök att äta mindre av kött och se till att er tallrik består av minst hälften av grönsaker och sallad. Det är den delen som ni skall bli mätta på, det andra är bara tillbehör och för att ni skall få smaka på det man gillar.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *