Hur gör man för att inte drabbas av utmattningssyndrom?


Som jag sa i tidigare inlägg så har det blivit lite si och så med min träning den sista tiden. Inte så att jag INTE har tränat, men jag har inte tränat som jag borde. Jag har ägnat mig åt att fundera på vad det är som gör att jag ibland totalt ägnar mig åt 100% arbete istället för att se till att kroppen får sin träning och bra mat, när jag samtidigt VET att jag mår bättre om jag ser till att få min träning gjord. Äter nyttig mat och planerar min dag!

Det enda jag kan komma fram till är att jag är omåttligt stressad. Att jag har för mycket på jobbet, så att inte ens prioriteringar duger, utan jag måste göra flera saker samtidigt och det jag inte hinner på dagen får jag göra på kvällen eller extremt tidig morgon! Normalt sett är jag grym på att prioritera, och lämnar det jobb som inte är akut tills en annan dag, men just nu fungerar inte det för allting är av akut karaktär. Är det någon som känner igen sig?

När man känner att stressen börjar ta över då är det viktigt att man börjar lyssna på signaler. Det finns några frågor du kan ställa dig själv. Detta är något jag lärde mig redan tidigt när jag började driva företag. Det är nämligen så att vissa saker måste få ta sin tid, och andra kan man inte forcera och då måste man lära sig leva med en viss stress. Några frågor som är vitala för att man inte skall hamna i ett tillstånd av t e x utmattningssydrom är följande;

Svara JA eller NEJ på följande 6 frågor.

  1. Sovar du gott?
  2. Äter Du ordentligt?
  3. Äter du regelbundet eller hoppar du över måltider?
  4. Har du halsbränna?
  5. Rör du på dig tillräckligt (minst 10000 steg om dagen)
  6. Gör du något du blir glad av? Då menar jag föutom jobbet även om du gillar ditt jobb!

Om du svarar NEJ på endast en fråga så behöver du börja fundera på varför, och hur och vad du kan göra något åt det. Om du svarar NEJ på minst två av frågorna så behöver du göra något åt situationen genast. Kom ihåg att det är dom personerna som lyssnar på kroppens signaler och gör något åt sitationen, det är dom som inte hamnar i uttmattningssyndrom eller ”går in i väggen” som det så fint heter.

Många undrar varför vissa personer hamnar i just utmattningssyndrom eller att ”gå in i väggen” och jag hävdar att svaret är superenkelt. Det handlar inte om att dom ”andra” är supermänniskor. Det handlar om man lyssnar på dom signaler kroppen ger! Dom människor som hamnar i detta har av någon anledningn ignorerat signalerna och ”jobbat på”. Velat visa sig duktiga på bekostnad av sig själv. Kanske är det synonymt med att människor som hamnar i utmattningssyndrom har dåligt självförtroende eller självklänsla. Att då erkänna att man måste dra ner på tempot och att man inte klarar mer skulle vara lika med att erkänna sig svag!

Dom personerna som tänker ”nej jag skall visa hur duktig jag är, jag skall fixa allting och jobba över” det är dom som inte stoppar i tid, det är dom som mår dåligt och bara låter det vara, det är dom som hamnar i långa sjukskrivningar och kroppen orkar helt enkelt inte med till slut.

Så vad gör man då? Då gör man en plan!

Tala med din chef om du har någon. Om det är du själv som är chef, berätta för din kollegor varför du under t e x en månad kommer att arbeta vanliga kontorstider 8-17, att du vill ha deras hjälp att se till att du kommer i väg. Att du vill att dom hjälper dig att komma iväg på lunch varje enskild dag! Låt dom bli en del av det, det gör också att du får indirekt hjälp och förståelse. Det gör också att dom kommer göra dig uppmärksam på ditt evetuellt höga krav på dig själv och försöka få dig att varva ner åtminstone lite mer än om du själv fick styra.

Praktiska tips;

Har du halsbränna, köp receptfritt läkemedel som finns på apoteket och börja med att ta en tablett varje kväll och fortsätt tills det är borta. Det brukar dröja någon vecka ungefär.

Ta med dig mellanmål varje dag. Halsbränna blir värre om du låter magen bli tom, det blir värre så fort magen inte har något att arbeta med. Då ökar mängden magsyra och det blir värre! En smart idé kan vara att köpa t e x Dofilus och äta som sista måltid på kvällen. Det är snällt för magen och tillför rätt bakterieflora till magen och det gör att du kan sova lite lugnare.

Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Om du tycker det är stökigt med mellanmål så köp en klase bananer och annan frukt och en skål och ställ på ditt skrivbord, så har du enkel tillgång till mellanmål varje dag! En annan idé är att koka ett antal ägg och lägga i kylen på jobbet. Så tar du bara två ägg om dagen och det gör att magen mår bra.

Gör det till en rutin att gå en promenad på lunchen på 15-20 mintuer i promenad takt. Bara så pass att kroppen får röra på sig lite! Ta trapporna på jobbet även om du känner att du inte orkar. Gör det bara, det är ett litet microsteg i rätt riktning.

Har du svårt att slappna av när du inte är på jobbet? Tänker du på jobbet konstant? Gör då någonting som kan få dig på andra tankar. Titta på en serie eller något annat du är road av. Gå på en cikelträning där du måste lyssna på någon annan en stund. Det rensar hjärnan även om du inte presterar 100% så flyttas ditt focus för en stund!

Planera vad du skall äta varje kväll. Bestäm redan på söndag hur veckans måltider skall se ut och åt och storhandla så allting finns hemma så att du aldrig behöver fundera på vad du skall äta. Gör det gärna till en rutin att laga något enkelt när du kommer hem för det tar också focus från annat!

Har du svårt att sova. Läs en bok eller titta på en serie och bestäm dig för att lägga dig som allra senast kl 23:00 gärna 22:00 men om du inte kan sova så tidigt så får du aldrig lägga dig senare än 23:00. Har du svårt att somna försök att göra något strax innan som gör att du blir trött. Kanske en kvällspromenad i sakta mak på en timma!

Det viktigaste är att man faktiskt lyssnar på sin kropp. Själv ställde jag in en superviktig jobbresa i förra veckan av denna anledning. KOM IHÅG! Det finns INGEN som kommer tacka dig för att du arbetar natt och dag och tar kål på dig själv. Tänk på det. Den dagen du hamnar i ett utmattningssyndrom så blir det lång sjukskrivning och lång rehab träning. Det är det inte värt!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att du tar till dig det jag skriver, för det är bara du som kan göra något åt det. Ingen kommer hindra dig att jobba ihjäl dig, utan det är DU och ingen annan som måste sätta gränsen och lära dig att förstå din egna signaler!

Det viktiga är ATT TA VARJE SYMPTOM på allvar! Försök komma till botten med varför du känner så eller varför du fått utslag eller vad det nu kan vara! Det är det som gör dig till den personen som inte kommer ”gå i väggen”.

Nu skall jag ta en promenad och plocka blommor. Det är något jag ÄLSKAR! Försök tänka ut vad du gillar! Vad får dig att slappna av?

Hoppas du får en underbar söndag! Här skiner solen och jag skall ta en promenad och sedan en kaffe i solen och bara njuta! SE nu till att du aldrig blir en av dom som ”går in i väggen”. Det är bara du som kan göra den skillnaden!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.