Långsiktig träning under 2022 för viktnedgång


Nu startar vi återigen ett nytt år. Den här gången har jag tänkt att starta i ett lite lugnare tempo för att inte skada mig. Det blir långsiktig träning under 2022 för viktnedgång. Nu har jag tänkt göra annorlunda. Jag tänker fortsätta på inslagen bana och sätta upp ett mål om antal träningar att genomföra per vecka. Jag tror dock på att bestämma vilka dagar för träningen så att man inte skjuter det framför sig.

Långsiktig träning under 2022 för viktnedgång
Långsiktig träning under 2022 för viktnedgång

Mitt år börjar med vägning och mätning

Jag börjar med att väga in mig på morgonen efter första toalettbesöket och sedan mäta mig på ett antal ställen på kroppen. Jag mäter mig sedan varje måndag morgon men kommer väga mig varje morgon. Vågen är som ett verktyg för mig för att se att jag befinner mig på rätt väg. Många väljer att slänga ut vågen men för mig vore det som att använda ögonmått i stället för tumstock när du skall mäta något! Varför inte använda dom verktyg som kan hjälpa dig på vägen. Sluta med att ”inte vilja se din vikt”. Det är bara ett tecken på att du inte kan erkänna det för dig själv att du är på väg åt fel håll.

Jag mäter följade ställen

Jag mäter följande ställen som jag anger nedan i ett helt avslappnat tillstånd och skriver upp datum för mätningen. Biceps på bredaste stället. Bröst och underbröst, mage där den är som störst, midja, höften där den är som bredast. Lår där det är som bredast. Precis ovanför knät och vaden. Jag väger mig och skriver även upp vikten på samma datum.

Träningsprogram och armhävningsutmaning och plankan

De första 4 veckorna är helt avgörande

Jag vet att det 4 första veckorna är helt avgörande för resultat. Det betyder att man måste bestämma sig att hålla sig till den exakta planen för att lyckas och det måste man göra i minst 4 veckor. Det är vad det tar för att skaffa sig en vana och för att se resultat. Annars befinner du dig snart på ett lutande plan utför! Det vill säga att du ger upp, eller det rinner ut i sanden och du kommer hitta på massor av skäl att skippa träningen eller äta något som är i direkt motsats till nyttigt. Se det som en resa till att ta hand om din kropp. När man blir äldre så blir man mer medveten om hur länge kroppen faktiskt skall hålla!

Det mest avgörande är målbilden

Det som kommer göra skillnad här är vilken målbild du sätter upp. Vad är det du vill uppnå. När det känns trist och tungt då är det din målbild du skall tänka på för att peppa dig själv. Den är olika för alla. Fråga dig själv om det verligen är värt att skippa en träning och inte nå till din önskade målbild.

Vad är det svåraste för just dig

Fråga också dig själv vad du tycker är det absolut svåraste med detta. Är det att få till träningen eller är det att äta nyttigt. Eller är det kanske det du småäter framför TV´n som är den största boven. Är det onyttinga luncher på jobbet. Oavsett var det är så jobba med det som är det svåra för just dig. Är det träningen så måste du tvinga dig att utföra dom där gångerna du bestämt. Målet är att se hur långt du når efter 4 veckor om du följer din plan. Fyra veckor är inte särskilt lång tid och du kommer känna dig så stolt bara du har klarat av första veckan. Ta en vecka i taget! Var stolt över dig själv och kör på. Om luncherna är det västa. Förbered luncher hemma på söndagarna för hela veckan! Då är det omöjligt att misslyckas.

5 punkter

  1. Bestäm dig! Bestäm dig för att det är 4 veckor som gäller först och främst
  2. På lördagar eller söndagar gör du luncher för resten av veckan och planerar exakt vad du skall äta till middag. Gör ett schema och följ till punkt och pricka. Storhandla
  3. Lägg upp träningsschema och bestäm exakt vilka dagar du skall träna och avvik inte från träningsplanen oavsett vad som händer.
  4. Bestäm dig för att du måste röra på dig genom en promenad minst 30 minuter per dag förutom den träning du lagt in.
  5. Ta bort allt godis och socker, fika och läsk

Det bästa med en plan man följer är att se resultatet! Att känna sig stolt över att man klarar det. Det är detta som ditt fokus måste ligga på. När det känns tungt och trist, tänk då i stället på hur stolt du kommer vara över dig själv när du följer din plan. Varje dag är ett framsteg. Varje gång du avstår något som bjuds eller som du är sugen på kommer kännas som en seger och är ett steg närmare en god vana!

Nu kör vi! Strunta i alla tråkiga röster som säger att ”du kommer sluta när januari är slut” låt det få bli deras sanning och inte din. Du kan om du vill. Kan jag så kan definitivt du!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.