Träningstips om ni vill börja med löpning – del 2


Hur skall man äta då när man tränar. Egentligen inte annorlunda än vanligt, men det gäller att man gör sig av med dåliga vanor. Det är självklart att man aldrig äter innan ett träningspass. Det skall vara minst 2 timmar men gärna 3 mellan ett mål mat och en löptur eller ett träningspass annars går det bara inte springa/ träna och därför gäller det att man planerar sina löpturer/ träning noggrant.

Jag börjar varje dag men en tallrik havregrynsgröt. Inget konstigare än så. Man tar en 1 dl havregryn häller på 2 dl vatten och in i microvågsugnen och äter med lättmjölk, om man måste ha något på gröten så tar man det. I 9 fall av 10 äter jag min gröt som den är men ibland skivar jag en banan på.

Däremot är jag väldigt noggrann med mina mellanmål. Det handlar egentligen om att hålla ett jämt blodsocker och att under dagen även dricka vatten ca 1,5 liter är ganska lagom. Jag äter frukost kl 06:00, tar min första banan kl 09:00, äter lunch klockan 11:00 och tar mitt första mellanmål kl 14:00 och ytterligare en banan vid 15-tiden. När jag kommer hem går jag ut på min runda och efter rundan äter jag middag. Sedan äter inte jag något mer på dagen under de tider jag bara gör små löpturer på kvällen, när jag tränar styrketräning så är det annorlunda då behöver kroppen mer mat.

Så här äter jag när när jag vill träna och gå ner i vikt. För mig är det extra viktigt under dessa perioder att det är god mat så att jag ser fram emot mina lunchlådor och min middag. Jag äter självklart både proteiner och kolhydrater för annars orkar inte min kropp. Det absolut viktigaste är att hålla ett jämt blodsocker. Att utesluta måltider för att gå ner i vikt får bara motsatt effekt. Halva tallriken skall bestå av grönsaker, välj dom du gillar allra mest och strunta i trendiga recept. Välj det du vet att du gillar.

Det kanske är det som är det mest krävande att se till att man har mat med sig till alla måltider så att man inte tar något man inte borde och att utesluta måltider får som sagt bara motsatt effekt. Under en sådan här period så har jag till och med mig fika för mitt mellanmål kl 14:00 och förra veckan bestod den av en bit hembakad banankaka, denna veckan är den en hembakad chokladkaka. Det gör också att jag håller mig från ytterligare utsvävningar.

Detta är mitt steg 1 när man vill komma igång med sin träning igen. Sedan kan man förändra sin plan utefter att målen blir tuffare, men just nu handlar det för mig om att komma tillbaka till min ursprungsform och att gå ner ett antal kilo i vikt och då fungerar detta utmärkt.

Träningskläder1

Om man hittar ett bra mellanmål så mixtra inte med det för att det skall vara olika varje dag är mitt tips. Det är bättre att hitta vad som funkar för dig. För min del är bananer det bästa. Dom är goda, mättande och bra för kroppen och dessutom nyttigt med frukt. Maten gör jag inte annorlunda jag lagar husmanskost med potatis, ris och pasta. Maten är otroligt viktig för att gå ner i vikt och för att kunna träna. Försök inte dra ner på mat utan bestäm tider du äter på och håll dig till dom, då kommer du inte blir hungrig och därmed inte överäta någonting. Ät grönsaker som du gillar och leta inte konstiga recept gör det du brukar men ät på bestämda tider det är viktigare än du tror.

Nu kör vi!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.