Jag kommer aldrig mer byta en glasruta hos Carglass. De senaste veckorna har jag varit med om något högst otroligt. Det började med ett stenskott på framrutan på vår husbil som vi genast ville åtgärda. Jag tog kontakt med vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar som genast hjäpte oss. Rekomenderade oss att göra det hos en av sina valda partners Carglass. Vi bokade tid för bytet och lämnade in bilien tidigt på morgonen.

Vi hämtade bilen senare på eftermiddagen och då satt tejp kvar på båda övre hörnen av rutan. Reparatören påstod att detta skulle sitta kvar för att limmet skulle härda. Vi åkte därifrån glada över att ha fixat rutan. 2022 köpte vår husbil fabriksny och hämtade ut den i slutet av maj. Vi älskar vår husbil och jag har inrett den med tyger från Designers Guild.
Felkoder som behöver åtgärdas på verkstad
En vecka senare skulle vi göra den årliga fukttesten som man gör på husbilar hos en auktoriserad Chausson verkstad och Stefan tog husbilen för att åka och fixa detta. För oss är det viktigt att göra alla tester, serviceintervaller så vi håller bilen i mint-kondition. På väg till verkstaden så upptäcker Stefan att en varningssymbol och lyser och eftersom Chassit är från Ford så åkte Stefan direkt till Fordverkstaden. Dom tar in bilen för en första analys och ser massor av felkoder som behövde åtgärdas på verkstaden. Vi bokar en tid för en mer djupgående diagnos av bilen och då upptäcker Ford ett antal fel.
Carglass har inte monterat rutan rätt
Det visar sig då att Carglass inte har monterat rutan rätt utan det rinner in vatten uppifrån och rakt in bakom rutan och ner i BCM. BCM är den elektroniska styreheten i ett fordon och styr all elektronsik utrusning samt säkerhetssystem. I en husbil är det omfattande.
Reparationen blir omfattande och man konstaterar att man måste byta hela styrenheten (BCM) eftersom det har runnit in vatten där. Inte nog med det, man har dessutom inte satt dit glaset rätt på dom fästpunkter som finns. Utöver det så har man haft överflöd av lim och Ford konstaterar att dom kommer inte kunna ta bort glaset utan att det kommer att knäckas. Det har även kommit lim både i tak och på A-stolpe på insidan i husbilen. Det ligger också en plastbit fastlimmad på insidan som man kan se. Förmodligen från något verktyg man använt när man monterat glaset.
Carglass hävdar först att man skall betala skadan
Carglass verkstaden säger inledningsvis att man skall ersätta oss för reparationen. Vi får ingen skriftlig dokumentation på detta eller någon riktigt hänvisning till Ford som måste göra jobbet. Jag frågar hur Ford skall veta att ni står för kostnaden och var dom skall fakturera och vem dom skall kontakta. Då skriver han chefens mailaddress på baksidan av ett allmänt visitkort för Carglass utan telefonnummer men en mailaddress. Vi åker tillbaka till Ford och ger uppgifterna för att dom skall kunna maila en offerten till Carglass så att dom kan sätta i gång arbetet. Fordverkstaden har ingen tid omedelbart utan vi får en tid för reparation ca 14 dagar senare.
Skadan är stor
Carglass har alltså åsamkat vår bil stor skada genom slarv och otroligt dåligt arbete. Men dom nämner inte ett ord om detta när vi hämtar bilen. Dom har inte ens fått rutan på rätt plats. Vi har åkt till en glasverkstad i tron om att detta skall vara proffs på en enda sak, nämligen att byta rutor på bilar. Dom har heller inte satt dit ett orginalglas.
Grundläggande diagnos
När Ford gjort den grundläggande diagnosen så visar sig flera saker. Dom spelar in allt på en otroligt proffsig video så att vi kan visa både försäkringbolag och Carglass. Det visar sig att dom har inte fått dit rutan på plats. För att få fast den ordentligt så har dom istället adderat mer lim än vad som skulle krävas men ändå inte lyckats täta bilen. Så rutan står ut i överkant. Just där har det runnit in vatten och på videon visar teknikern genom att försiktigt spruta vatten ovanifrån men en blomdusch-flaska att vattnet rinner in på insidan av rutan. Teknikerna har tagit bort panelerna på insidan. I videon kan man se hur vattnet rinner rakt ner i den elektroniska kontrollboxen på bilen.
Carglass har också lyckats med konststycket att kladda lim på A-stolpe och i taket på insidan på bilen. Men inte heller här sagt något. Så det behövs en rekonditionering eller byte av paneler som måste beställas från Chausson i Frankrike. Killen på Carglass verktstaden säger slarvigt ”att det är väl inte så farligt det sitter ju i taket”. Som ni förstår är jag så arg att jag får anstränga mig för att behärska mig. Den ignorans och oproffsighet som dom visar på Carlgass är under all kritik. Jag kan säga att jag kommer aldrig mer i mitt liv att lämna en bil hos Carglass. Jag vill verkligen inte att någon skall behövar råka ut för detta. Uppenbarligen har dom inga processer på plats eller ens sunt förnuft! Ta också i beaktande att en chef är inblandad på regional nivå.
Carglass vill nu sjäva byt rutan
Dagen innan reparation skall uföras på Ford ringer killen på Carglass verkstaden. Han säger att dom ser att offerten är så hög enligt dom. Att glaset kostar 15.000kr (orginalglas) och dom vill därför reparera rutan? Jag blir otroligt upprörd och arg, och killen hänvisar till konsumentköplagen att dom skall få möjlighet att reparera en reklamation. REKLAMATION!!!! Han hävdar också att dom kommer driva detta vidare. Totalt ligger nu reparationerna just nu på 37.000 kr och då är inte byte av paneler inräknade eftersom vi fortfarande inte vet om dom kommer gå att åtgärda med rekond.
Jag frågar. ”Så du menar att jag skall byta hela BCM på min bil. Sedan skall jag köra ut bilen till dig igen för att du skall kunna göra ett nytt byte när det visar sig att ni inte ens baskunskaper, utrustning eller orginalglas för att göra ett byte på en sådan stor bil”.
Killen tycker att jag är för otrevlig och detta är deras rättighet och säger att han kommer avsluta samtalet eftersom jag är otrevlig.
Jag ringer försäkringsbolaget, jag försöker få tag på chefen som jag inte fått något telefonnummer till. Jag ringer runt till andra Carglass verkstäder och försöker jaga tag i telefonnummret till denna chef. Tillslut lyckas jag få tag på telefonnummret, men ingen svarar. Jag mailar honom, jag pratar in meddelanden. Mitt försäkringsbolag som rekommenderat Carglass ringer både verkstaden och försöker få tag på chefen. Jag vill också vara tydlig att mitt försäkringbolag inte kommer ersätta skadan eftersom den är åsamkad av Carglass, men eftersom dom valt Carglass som en av sina partner, och som jag använt på deras rekommendation, så är försäkringsbolaget så klart angelägna om att deras rekommenderade partners verkligen tar sitt ansvar.
Ford måste få klartecken på reparationen
Sent på eftermiddagen dagen innan reparationen är tänkt att ske på Ford så har försäkringsbolaget pratat med Carglass verkstaden. Försäkringsbolaget har ringt tillbaka till mig 2 gåner och är otroligt hjälpsamma och proffsiga. Enligt försäkringsbolaget så kommer chefen skriva ett mail till Ford. Men chefen har inte hört av sig till mig. Vad Carglass inte verkar förstå är att bilen skall repareras dagen efter. Om inte Ford får klartecken från chefen så kan dom inte kunna påbörja reparationen eftersom dom inte vet vem som skall betala, och vi kommer få vänta kanske ytterligare 14 dagar.
När jag skriver detta så har jag fortfarande inte en total lösning på problemet och jag inväntar fortfarande kontakt från chefen på Carglass, avseende dom limrester i taket som vi ännu inte vet om dom går bort med hjälp av rekond så vet vi inte heller hur detta kommer lösas. Detta måste i så fall göras på en auktriserad Chausson verkstad som är dom enda som kan beställa paneler och tyg för tak från Chausson i Frankrike.
Detta är också över semestertider och nu till helgen hade vi planerat att åka iväg med husbilen ner till Skåne. Men det är inte möjligt. Vi har också varit tvungna att ha husbilen påställd under hela denna period, vilket också kostar pengar. För att inte tala om all den tid vi lagt ner på telefonsamtal, och alla dom besök vi tvingats göra på både Ford och Carglass. Bilen står fortfarande hos Ford efter som chefen behagade svara så sent så att betsällningen av BCM kunde inte göras. Den skall nu förhoppningsvis ankomma Ford på måndag i nästa vecka.
Så ledsamt å höra .man e bra maktlös när de blir så här o trist när man verkligen anlitar proffs ,vilket man tror carglass är o samarbetar med försäkringsbolag !
Tack Annika, Jag jag måste säga att jag är chockad och den har ännu inte lagt sig eftersom jag inte ännu vet vad som kommer ske. Jag har aldrig i mitt liv varit med om ett sämre bemötande och i relation till hur stor skadan är. Just nu är kostnaden uppe i totalt 37000 kr och jag vet inte om det stannar där. Tack Annika och hoppas att du får en jättefin Nationaldag!!
Kram
/Berit
Pingback: Jag kommer aldrig mer byta en glasruta hos Carglass - Bloggfeed
Pingback: Jag kommer aldrig mer byta en glasruta hos Carglass - Inredningsfeed
Finner inga ord, för jävl…
Hoppas allt ordnar sig till det bästa
Styrkekramar till er bra att ni inte ger er💪🥰
Tack Anki, ja man blir väldigt förvånad och chockad över hanteringen. Fordverkstaden är motsaten så jag kommer aldrig mer åka till Carglass med någon bil. Aldrig mer! Dom skall vara experter på en sak, och inte ens det klarar dom. Men dom tackar heller inte nej till ett jobb dom inte har kunskap för. Jag kommer inte ge mig!
Kram
/Berit