På måndag strax efter kl 10:00 så ringde jag butiken NK Gallery, där jag under söndagen (vad som hände i söndags kan ni läsa HÄR) inte kunde få reklamera mina trasiga jeans för 1600 kr som gått sönder i tyget med en repa längs hela hällan i bak på byxorna! Trots att butiksbiträdet talade med sin butikschef i telefonen så vägrade butikschefen att låta den anställda tjejen själv avgöra om detta var en godtagbar reklamation eller ej, och ville själv se om det gick att laga jeansen trots att buitksbiträdet sa att det inte var möjligt efter som det var tyget som gått sönder och att det var en klar reklamation!!.
Måndag
När jag då ringer på måndag morgon och frågar efter butikschefen så säger tjejen som svarar, att hon inte är där och frågar vad mitt ärende är? Jag svarar, jag var hos er i går för att reklamera ett par jeans och fick då till svar att det måste butikschefen avgöra och därför ringer jag nu för att boka ett möte.
– Är det du som är Berith, frågar butiksbiträdet?
– Ja, svara jag. Jag undrar när butikschefen kommer in, fortsätter jag? (Jag är alltså nu känd av hela personalstyrkan tydligen.)
– Det kan man inte svara på, svarar butiksbiträdet.
– Konstigt, svarar jag, att du inte vet när din butikschef arbetar och kommer att vara i butiken?
– Ja vi har ändrat alla våra scheman så det är helt omöjligt att svara på, svarar butiksbitärdet, men det sitter en lapp här att hon skall ringa dig, så du kan sluta att jaga butikschefen nu för hon kommer ringa dig när hon kommer till butiken. (alltså inte ens här kan personalen hindra sig ifrån att vara dirket oförskämd!!! Jaga, jag har ringt en enda gång för att boka ett möte med butikschefen som själv sagt att det är hon som tar besluten med avseende på reklamationer???)
Förresten, säger butiksbiträdet, så har vi rätt att behålla jeansen i minst 3 veckor så vi kan prata med leverantören, innan vi ger dig besked om din reklamation.
– Jasså, svarar jag, vem har sagt det? Jag kan berätta för dig att min motpart, om du vill veta, är NK Gallery och er motpart är er leverantör. Jag har själv butik så jag vet precis vad som gäller. Du kan hälsa din butikschef när hon dyker upp, att hon ringer mig snarast för jag vill boka ett möte med henne och diskutera min reklamation. Jag vet inte heller varför du diskuterar emot mig i en fråga som jag fått uppenbart, förklarat för mig under gårdagen, att det är bara butikschefen som tar beslut, som du dessutom inte vet var hon är, och inte vet när hon kommer tillbaka. Tycker dessutom inte att detta samtal är speciellt trevlig! Jag blir sedan tyst…tjejen i andra ändan säger, jag är inte otrevlig jag talar bara om hur det är.
– Ok säger jag då förväntar mig att din butikschef hör av sig till mig snarast, hej då!
Är det sådan här behandling NK Gallery´s kunder får när någonting blivit fel. Förnedrande behandling och direkt oförskämda kommentarer från 25-årig tjejer som inte en kan stava till ordet kundservice. Jag har handlat flertalet gånger här och förväntar mig bättre service i en butik som skall anses vara ”top of the line”. Den som äger denna butik borde skicka både personal och butikschef på basic kundservice-kurs! Även en kurs i konsumentköpslagen och en välbehövlig charmkurs!!!!!! Hade jag behandlat mina kunder så här så hade jag inte blivit långvarig!!!
I ren frustration så jag ringer jag upp Stefan Harnesk min sambo, som genast säger, Berith jag ringer till Dag Agård, jag känner honom han är varuhuschef på NK, och tar reda på vem som är butikschef på NK Gallery!
Stefan ringer tillbaka och säger att han pratat med Dag, som inte på rak arm kan säga vem butikschefen är men föreslår istället att vi ringer ägaren dirket och ger namnet till Stefan. Han tycker också att det låter konstigt att en butik i NK inte har personal som kan ta emot reklamationer även om inte butikschefen är där. Han säger till Stefan, att ring igen om ni behöver mer hjälp.
Jag väntar på ett samtal och dagen går, och eftersom ingen i butiken får ta beslut om reklamationer och ingen vet var butikschefen är eller när hon kommer tillbakan nästa gång och tydligen inte är där i dag heller, så väntar jag fortfarande på ett telefonsamtal.
Tisdag
När klockan är 11:10 ringer min telefon, då är det en tjej som säger.
– Hej jag heter Jenny och jag är butikschef få NK Gallery jag förstod att du hade en reklamation.
Ja, svarar jag
Ja du förstår, säger tjejen, jag är butikschef och vi butikschefer måste också få vara lediga ibland! hihihi (nu frågar jag mig själv, tär detta verkligen íngångrepliken som man bemöter sina kunder med som har klagomål, och uppenbarligen blivit fel bemötta och inte är speciellt nöjd)
– Ok, svarar jag
– Ja vad var det som hade hänt med dina jeans!!!!! frågar butikschefen.
– De har gått sönder i tyget vid hällan i bak på jensen, svarar jag
– Om du hade lämnat dom här så hade jag kunnat ta det beslutet och återkommit till dig,
– Ja, svar jag men jag hade ändå fått åka in en gång extra för att hämta dom, eller hur? Då vill jag hellre boka ett möte med den som skall göra bedömingen istället, så vi kan väl boka en tid.
– Men du skulle kunna ta ett foto på jeansen och skicka mig! (hmm konstigt det hade vi kunnat göra redan i söndags, men jag säger ingenting för nu är det uppenbart att någon pratat med henne eller läst min blogg kanske) Ok svarar jag, då skickar jag dig en bild direkt och så ringer du upp mig medsamma då? Ja, svarar butikschefen.
Jag skickar bilden och det tar 5 minuter och så ringer hon upp och säger att jag kan hämta ett par nya jeans för så här skall det inte se ut?????????????? Visst jättebra att jag får ett par nya jeans, men fortfarande är det inte 1600 kr som gör mig så upprörd som människor som inte kan uppträda hyffsat och behandla andra som dom vill bli behandlade själva och inte förutsätta att alla sitter hemma och gör sönder sina jeans med flit för att sedan kunna ha nöjet att reklamera dom??
Butikschefen lägger till, jag känner igen din röst.
– Ja svarar jag, jag brukar handla hos er. ( just nu tänker jag dock inte gå dit i första hand, då jag inte accepterar att bli behandlad på detta sätt för det skulle förvåna mig om detta är en engångsföreteelse )
Tisdag kväll
Jag kommer in i butiken och säger att jag skall byta mina jeans, tjejen som betjänar mig är oerhört trevlig och tillmötesgående. Jag får mina jeans bytta. När jag skall få mitt kvitto på de nya jeansen så dyker plötsligt en tjej upp bredvid butiksbiträdet som hjälpt mig hela tiden. Hon tittar på mig och säger utan att veta vem jag är.
– Är det vi som pratades vid tidigare idag?
Jag tittar frågande på henne??? Jag heter Berith, svarar jag förvånad över den underliga frågan. Då sträcker hon fram handen och säger, det är jag som är Jenny och är butikschefen? Jag hälsar på henne och undrar fortfarande hur hon visste vem jag var?
Jag fick inte en enda ursäkt för den urusla och förnedrande behandling jag blev utsatt för tidigare. Hade jag ägt denna butik så vet i alla fall jag vad jag hade gjort. Jag hade skickat dom på utbildning, då de inte verkar kunna stava till ordet kundservice än mindre förstå dess innebörd, en kurs med avseende på konsumentköpslagen och en välbehövlig charmkurs för alla inblandade. Det räcker inte att bemöta mig med vänlighet när man betett sig så illa som de gjort. Nu fick jag mina jeans utbytta men en självklar ursäkt hade också varit på sin plats. Butikschefen fanns ju där, så det hade inte kostat henne så mycket att faktiskt ge mig en ursäkt på plats, men inte, när hon presenterat sig så försvann hon snabbt igen!!!
Visst försökte dom vara trevliga i dag när jag var där, men detta skulle dom ha kunnat lösa redan i söndags när jag var där första gången.
Så oerhört dåligt! De begriper helt klart inte vad som är utmärkande för ett kundorienterat företag. Tack för varningen! / Linda
Hej Linda,
Ja det var ingen trevlig upplevelse! Jag hoppas detta bidrager till att ingen annan behöver utsättas för samma behandling!
MVH
Berith
Hej Anna,
Ja att inte bygga sina kundrelationera väl, det drabbar bara dom. Jag känner mest en oro för de som är lite yngre och kanske blir behandlade så här, för detta var ingen engångsföreteelse. Jag hoppas bara de lärde sig någonting, för det fanns någon anledning till att de ändrade attityd i slutet. Om någon sagt till dom eller om dom läst min blogg, spelar ingen rollngen jag hoppas verkligen att de nu skärper till sig! 🙂 🙂 Jag kan säga att jag kommer inte handla där i första taget! 🙂 🙂 Tack Anna för ditt stöd!! 🙂 🙂
Kram, Berith