Fruktansvärt dåligt bemötande på Lindex Avenyn i Göteborg! 3 kommentarer


I dag bestämde jag mig för att göra mitt första besök till den nya butiken Lindex öppnat på Avenyn. De har flyttat ett kvarter upp till en ny lokal med stora fönster längre upp på Avenyn där även Tommy Hilfiger och Nespresso öppnat upp butiker.

Jag hade en alldeles särskild anledning till att jag ville just till Avenyn då jag ville titta på en del av deras nya serie ”Extended” som inte finns i alla andra butiker. Efter som jag även ville titta på lite andra kläder på Lindex så gav jag mig av till Lindex på Avenyn just för detta.

Jag plockade åt mig massor av kläder som jag provade och bland annat en superfräck skinnkjol med tillhörande top även den i skinn. Toppen satt som gjuten men när jag skulle dra upp dragkedjan på kjolen som jag redan tagit på mig så fick jag inte upp den. Jag försökte flera gånger och till slut tog jag den av mig för att se vad problemet var. Då hade någon som antagligen varit lite för stor provat kjolen innan mig och den hade spruckit flera centimeter ner under dragkedjan.

Jag gick ut och frågade en expedit om hon hade någon mer i min storlek, vilket hon tyvärr inte hade. Jag berättade problemet och hon tittade på kjolen och sa att om jag kunde tänka mig att köpa kjolen och åtgärda det själv eller gå till en skräddare, så kunde hon tänka sig att sänka priset men erbjöd samtidigt att titta om de andra butikerna hade den i min storlek.

Jag sa att hon gärna fick titta om någon annan av butikerna hade den i min storlek, men att jag samtidigt ville fundera på om jag kunde tänka mig att fixa kjolen själv. Under tiden provade jag en del andra kläder jag tyckte var fina.

När jag var klar så var den söta expediten som jag talat med borta så jag gick bort till den damen som stod i kassan och berättade mitt problem, och att den tidigare expediten sagt att jag kunde få ett bättre pris om jag ändå valde att ta den trasiga kjolen. Nu var jag främst intresserad av att veta hur mycket dom kunde tänkas dra i så fall, utan att ännu har bestämt mig. Damen var väldigt tillmötesgående och trevlig och skulle höra med sin butikschef.

Damen som betjänade mig var ungefär 50 år och verkade rutinerad och var väldigt trevlig. Hon kommer tillbaka och meddelar mig följande. ”Butikschefen säger att du kan få köpa kjolen till fullpris och när du har varit hos skräddaren så kan du komma tillbaka med kvittot och då ersätter vi dig för den summa som skärddaren kostade när du uppvisar kvitto.”

Du sa vad, säger jag och ler….???? Nä då är jag inte intresserad säger jag med ett snett leende…. och vandrar vidare i butiken för att hänga tillbaka de kläder jag inte vill ha.

Då kommer butikschefen till disken och börjar diskutera med damen och de tittar på den trasiga kjolen i hop. När jag kommer fram till kassan så säger butikschefen. ”Dragkedjan är inte trasig så den behöver inte bytas!” Jag tittar på henne och säger…neeeej???? Jag svarar butikschefen ”Nej dragkedjan är inte trasig, det har jag heller aldrig påstått, men kjolen är trasig och jag tycker inte att det är acceptabelt att jag skall betala fullpris för en kjol som spruckit. Gå till en skräddare få den lagad och sedan komma tillbaka med kvittot och få tillbaka den summan som skräddaren kostade. Jag råkar dessutom vara sömmerska, och jag kan berätta för dig att det är lättare att byta en dragkedja än att laga en fodrad kjol som spruckit i yttertyget, för då måste man nämligen ta bort fodret, sy ihop kjolen och sedan sätta tillbaka fodret!”

Då höjer butikschefen rösten och säger ” JAG HAR INTE FÅTT PRATA TILL PUNKT ÄNNU”  ….nu vet inte jag längre vad jag skall säga för nu är det så pinsamt att en butikschef beter sig på detta sätt??? Det är också pinsamt uppenbart att hon inte överhuvudtaget har en aning om vad hon gör där eller vad hon pratar om!!!!

Jag säger då att ”jag är inte intresserad”. Då blir butikschefen arg på mig för hon tycker jag avbryter henne igen och återigen höjer hon rösten och säger igen”JAG HAR INTE FÅTT PRATAT TILL PUNKT” .

Nu har jag kommit till en punkt när jag tycker att hon beter sig så pinsamt att jag inte ens finner mig! Jag blir tyst och säger till damen i kassan att ”jag tar detta” om de kläder jag i övrigt valt. Då säger butikschefen , ”jag hade faktiskt tänkt erbjuda dig 200 kr i rabatt”. Jag vänder mig tillbaka till henne och svarar så lungt jag bara kan att ”jag är inte intresserad”. Hon går sin väg. Uppenbart arg????????

Damen som betjänar mig är oerhört trevlig hela tiden, jag frågar henne om Lindex har kjolen på nätet. Damen erbjuder sig att titta efter hur många som finns kvar och erbjuder mig dessutom att hon kan beställa den till butiken och jag kan sedan hämta den där. Jag passar då på att fråga henne lite försiktigt. Var det där verkligen er butikschef? Damen ser något skamsen ut och säger ”JA en av dom” Jag säger snällt att ”tack snälla du för att du tittade om det fanns några kvar på nätet men jag beställer den när jag kommer hem för jag vill inte komma tillbaka hit. Jag tackar henne för hjälpen och för hennes trevliga bemötande och önskar henne en trevlig dag.

När jag kommer till Stefan i bilen så är jag helt paff, och berättar historien. Stefans kommentar var ”varför handlade du alls av dom”. Hit åker vi aldrig mer.

Jag ville alltså eventuellt köpa kjolen som var trasig och eftersom en av mina yrkesproffesioner är att just sy, så ville jag veta vad de värderade det till så att jag själv kunde bedöma om jag tycke det var värt att fixa det själv! Men nu tyckte alltså BUTIKSCHEFEN att jag skall köpa en trasig kjol till fullpris för 1799 kr och om jag lagar den själv så får jag ingen rabatt utan jag kan få pengarna tillbaka endast om jag går till en skräddare. Men då måste jag först själv lämna in den för lagning, sedan hämta den, och sedan gå tillbaka till Lindex BUTIKSCHEF på Avenyn för att få tillbaka den summan som lagningen kostade hos skräddaren om jag uppvisar kvittot EFTERÅT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!

Allvarligt Lindex, Nu undrar jag hur gör ni när ni rekryterar butikschefer vad är kraven. Ingen arbetserfarenhet, ingen livserfarenhet ingen erfarenhet med kunder och så lite sunt förnuft som möjligt och ingen kunskap om kläder, ingen kunskap om sömnad och absolut ingen kundservice!!!! Man blir faktiskt jävligt provocerad!

Jag kommer berätta detta för alla jag känner, jag handlade ändå för över 2500 kr och hade tänkt köpa en kjol för 1795 kr som jag skulle få 200 kr i rabatt om jag lagade den själv.

Jag handlade på Lindex på Kungsports Avenyn i Göteborg mellan klockan 12.00-12.50 lördagen den 12 september, det är inte svårt för Lindex ledning att ta reda på vem av BUTIKSCHEFERNA det var som behandlade mig på detta sätt.


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

3 tankar om “Fruktansvärt dåligt bemötande på Lindex Avenyn i Göteborg!

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Helene,
      Måste erkänna att jag blev väldigt förvånad. Sällan jag blir helt tyst med detta slog nog det mesta. Tack för att du läser min blogg! 🙂 Ha en skön vecka!
      //Berith

  • pretty Inläggsförfattare

    Hej Anette,
    Tack vad gullig du är! Ja, man blir lite förvånad över hur man tänker som butikschef.
    Hur man över huvudtaget kan sätta en ung och helt oerfaren butikschef i en av sina ”finaste” butiker på Avenyn är för mig en gåta. Där borde väl om någonstans en mer erfaren kundemedveten, serviceminded person med ett antal års erfarenhet vara.
    Ett basic-krav borde vara att kunna ta hand om kunder! Jag har aldrig erfarit att en butikschef höjt rösten på det sättet hon gjorde och dessutom 2 ggr. Jag blir som sagt sällan tyst, men här blev det bara för mycket.
    Tack Anette för att du läser min blogg och hoppas du får en fin start på din vecka!! 🙂 🙂
    MVH
    Berith