Att hålla en bra balans – kan jag så kan ni!


Jag har nu börjat att frångå min kosthållning lite grand. Jag har gått ner så många kilo och tanken är ju inte att jag skall fortsätt gå ner, utan tanken är att jag nu skall hålla vikten och då gäller det att skaffa sig en bra balans som fungerar! Jag har min målvikt och den skall jag hålla mig omkring. Det är sällan man måste balansera sin kost så man inte går ner mer, men precis där befinner jag mig just nu.

Därför har jag vissa mål med min kosthållning som gör att jag kan äta lite annorlunda än när jag startade detta i slutet av maj.

Det som jag tycker fungerar bra kommer jag fortsättta med då jag håller mig till mina äppleskivor som mellanmål om jag känner att jag behöver något. Lunch kan jag nu, vid en eller två gånger i veckan, ta någon ”vanlig lunch” som jag tycker verkar gott men jag tar alltid bort evetuella onödiga tillbehör som t e x pommes eller minskar ner på ris och potatis! Oftast tar jag bort det helt och hållet och tar en god sallad till.

Just lunchen är så viktig för mig längre. Jag menar inte att jag hoppar över den, det gör jag aldrig! Men jag lägger inte så stor vikt vid om den är supergod eller ej. För mig är det mer att jag måste äta. Jag äter hellre något nyttigt och kalorifattigt så jag kan äta lite godare när jag kommer hem. Jag har lärt mig att välja. Det är nog det bästa jag tar med mig från denna resa. Att jag lärt mig att välja för det har jag aldrig tidigare behövt på samma sätt. Jag har alltid tränat hårt och i princip ätit precis vad jag vill. Det har blivit en ny erfarenhet.

När det gäller att välja mat till kvällsmålet, så äter jag inte alltid en sallad längre men jag balanserar kvällsmaten beroende på vad jag ätit under dagen för fortfarande är det så att jag inte behöver samma mängd energi. Men hjärnan är bra på att luras så ibland försöker den övertyga mig om att jag är hungrig när jag faktiskt inte är det.

Det som är alldeles uppenbart är också att eftersom jag inte tränar skiten ur mig själv längre så behöver jag inte lika mycket energi av den anledningen. Att jag ovanpå det går ner så mycket i vikt är fantastiskt. Förrut kunde jag köra både ett spinningpass, ett löppass och lite styrketräning samma kväll. Nu tar jag en promenad varje dag. Tänk att jag har gått ner 20 kilo. Helt fantastiskt!

Hur gör man då för att komma hit. Jag tror inte att det går att ändra succesivt. Jag tror det bästa är med en helomvändning som jag själv gjorde när jag satte upp strikta mål för mig själv att följa. Då blev det enkelt att följa. Det blev greppbart och jag behövde inte fundera.

Så i grund och botten handlar det om att bestämma sig! Men tänk och visualisera hur ni ser målet då känns det mer motiverande att starta. Jag gick ner 3 kg första veckan och 2,5 andra veckan. Det var självklart mest vätska som kroppen bundit, men det var en härlig känsla!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.