Bygga muskelmassa och förlora fett när man tränar styrketräning!


Jag har sedan 2 månader tillbaka börjat min resa mot att komma i mitt livs form. Styrketräning är inte nytt för mig då jag tränat styrketräning i hela mitt vuxna liv ända sedan jag var i 19-års åldern.

Men nu skall jag alltså tillbaka till min toppform. Jag skall ner otroliga 15 kilo och jag har nu kört 2 månader med oerhört hårt styrketräning. Jag började med att mäta min kropp överallt och väga in mig och gör så varje vecka.

Nu tänkte jag förklara anledningen till varför man inte går ner mer i vikt när man tränar styrketräning och vikten av att se förbi vad vågen visar och vad man faktiskt ser i spegeln.

Jag har själv bara gått ner 2 kilo på 2 månader. Jag tränar hårt och även om till och med jag blir frustrerad när vågen står still vecka efter vecka så vet och känner jag och ser jag med blotta ögat att massor har hänt.

När man inte tränat styrketräning aktivt under lång tid och börjar att träna hårt så kan man räkna med att man går upp 0,5-1 kg i vikt per månad. När man som jag trän mycket innan så har kroppen ett muskelminne och det blir enklare att lägga på sig muskler. Även här är det så klart individuellt och man kan gå upp både mer och mindre. Detta skulle i reala termer innebära att jag har gått upp drygt 2 kg i muskelvikt och 2 kilo ner i kroppsvikt vilket egentligen motsvarar cirka 4 kilo fett, och då är jag på precis på det mål jag egentligen hade d v s 0,5 kg i veckan eller 2 kilo i månaden. Men tittar jag på vågen så säger den endast 1 kg i månaden vilket alltså inte är fallet.

När till och med jag själv kan bli tveksam så förstår jag alla dom som inte tränat styrketräning tidigare och tränar hårt och blir frustrerade över att inte gå ner mer i vikt. Det är psykologiskt påfrestande att träna hårt och inte se det resultat man vill på vågen. Det sitter så djupt rotat i oss att det är vågen som avgör om vi är smala eller tjocka, men i själva verken är det sammansättningen av vår kropp som anger vikten och vikten i sig säger egentligen ingenting mer än vad allt tillsamman väger!

Så fortsätt mot era mål och lita på vad ni ser i spegeln och hur era kläder sitter på kroppen. Sedan skall ni se att så småningom börjar vågen sakta men säkert visa mindre och mindre vikt!

Tänk också på att styrketräning är inte bara bra för att hålla upp kroppen och vara stark. När man belastar sina muskler och därmed också skelettet så kommer dom som tränar styrketräning ha nytta av det när dom blir äldre få när vi blir äldre så urkalkas vårt skelett och blir skört men om vi tränar styrketräning så blir även skelettet starkare. En väldigt god anledning till att faktiskt träna styrketräning.

Vad vill jag säga med allt detta. Jo, om ni tränar och går upp i vikt så börja inte att ändra er kost utan fortsätt som ni gör för ni gör allting rätt. Muskler väger mer än fett. Så fortsätt träna gå upp några kilo och låt spegeln och måttbandet vara ditt mått på hur bra det går.

I går lade jag ut före- och efterbilder så ni får kika på gårdagens inlägg om ni vill se bilderna! Nu är det dags att göra kommande veckas matsedel.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.