Har ni tänkt träna idag?


Har ni tänkt er till gymmet i dag? Det har självklart jag. Jag har tränat lite över julledigheten men nu när jobbet börjar igen så gäller det att komma i gång på riktigt igen. Mitt råd till er måste bli att skjut inte upp det till senare i veckan. Det kommer inte kännas bättre då! Det kommer snarare att kännas superbra om ni sätter i gång idag eller i morgon. Strunta i alla som illavarslande säger att ”alla skall börja träna efter nyår, och att dom slutar innan februari månad är slut”. Ja men om det är på det sättet så har du i alla fall tränat mer än dom som inte gick dit alls. Det handlar inte om att man kör i gång för hårt. Det handlar bara om att man MÅSTE planera. Planering är A och O för att träningsplanerna skall hålla. Oftast har man inte gjort sin planering.

IMG_3733

Planering är A och O när det kommer till träning och när man känner att man har flyt och att man undrar varför man inte alltid gjort så. Att det faktiskt är skönt att ha planerat mat till hela veckan så att man inte behöver flänga till mataffären stup i kvarten. Ja då kommer träningen funka. Märker du att du inte hinner med, ja titta över din planering en extra gång och var inte rädd för att ändra planeringen. Missar du en dags träning så är det bara en enda dag. Framtiden ligger framför dig! 

Planera även hela veckans aktiviteter så du inte kommer på sent på eftermiddagen att du måste göra något du inte tidigare tänkt på. Planera hela veckan i detalj. Jag lovar det kommer kännas peppande att du lagt en bra grund för att hinna med träningen och att du redan vet vad du skall laga för mat när du kommer hem och att allt ligger i kylen och väntar på dig. Har du barn som kommer hem från skolan kan du be dom förbereda vissa delar. Det kan vara enkla saker som att sätta en kastrull på spisen med vatten till pastan. Att hacka en lök eller att göra en sallad. Dom växer med uppgiften.

Jag gör alltid så att den maten jag lagar på kvällen skall räcka till en matlåda till lunch dagen efter. Det gör det inte bara billigare, jag vet dessutom exakt vad jag kommer äta och vad det innehåller. Sen har vi kvällen när klockan är efter 20:00-21:00 och du sitter där i soffan och är sugen på något. Då skall det redan vara bestämt vad du får lov att äta. Ta då det och njut av det och känn efter, för egentligen är du inte hungrig utan bara sugen på något när du sitter där och kan du övervinna den känslan att inte ta något mer, ja då gör du likadant kvällen efter. Du kommer klara det, jag vet det!

Tänk när veckan gått och du kan känna att du varit så duktig. Gjort din träning, ätit det du sagt du skall äta och ingen mer. Fixat din planering. Då är det dags att sitta ner och tänka om du kan justera något så det flyter ännu bättre. Jag lovar att du kommer att hitta just din väg att ta dig till dina mål. Glöm bara inte att reflektera över vad som varit bra och vad du gjort bra! Det är viktigt! Det är viktigt att känna sig bra och duktig!

För min del blir det en hallon-smoothie i kväll. Hallon är det bästa jag vet. Jag gör den på färska eller frysta hallon, en färskpressad apelsin och vaniljyoghurt från Valio. Det är bra med färskpressad apelsin vid denna årstiden för det gör att du får mycket C-vitaminer i dig och de naturligaste produkterna är de bästa.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.