Hur gör man för att få in träningen i sin vardag…och hur går alkohol och träning ihop?


Det finns inget annat sätt än att nöta in den och bestämma sig. Det är viktig att bestämma hur många gånger i veckan man skall träna och hålla det. Det är jobbigt att träna och det skall vara jobbigt att träna och det är viktigt att man utmanar sig själv och verkligen jobbar hårt när man är på gymmet.

 

Det är också viktigt att ha en plan. Om man inte vet vad man skall göra på gymmet innan man går dit så måste man göra en plan. Man måste alltid veta exakt vilka övningar man skall göra innan man går dit. Vet man det så kan man förbereda sig på det och sedan kör man med stort fokus dessa övningar och avslutar sedan och går därifrån.

Här nedan i mina cyklelkläder och snart börjar även den säsongen så man kan ta sin racer ut på en tur.

DSC04518

 

DSC04510

Har man ingen plan så gör en, man går inte till  gymmet planlöst och ”gör några övningar” det kommer inte ta dig någonstans utan du kommer bara att tröttna just av den anledningen att det inte ger resultat.

Det är också viktigt att inte bara göra ett visst antal repetitioner. Själva tanken är att utmana sig själv när man tränar. Om jag gjort 12 repetitioner förra gången på en övning, kanske jag antigen skall höja vikten eller försöka att göra ytterligare 3 repetitioner och höja vikten nästa gång. Dina muskler skall hela tiden jobba med ett motstånd för att kunna utvecklas annars slösar du bara din tid. Du har ett program du går efter kör det i kanske 3 månader om du är nybörjare och sedan byter du övningar.

Längtar lite till när det blir varmare ute så man bara kan ha på sig linne och byxor när man skall ut på sin löprunda.

Bus1

För min egen del startar jag alltid med någon form av konditionsträning som uppvärmning och efter det så kör jag styrketräningen då är kroppen uppvärmd och chansen att skada sig är mindre. Man kan börja med uppvärmning på 15 minuter och försöka öka upp den efter hand. Orkar du inte springa så gå i rask takt men du skall bli ordentligt svettig och varm, eller spring så många minuter du orkar och gå resterande. Själv kör jag minst 30 minuter löpning eller crosstrainer innan själva styrketräningen. Det är mitt sätt att också få del av konditionsträningen.

Verkligen älskar min Apple Watch som jag använder dagligen. Den mäter allt i från hur många steg jag tar och hur långt jag går/springer, och tar självklart tiden och den har även min musiklista som den överför till mina lurar via bluetooth….utan att släpa på min Iphone.

IMG_9875

För att kunna få in träning på ett bra sätt i sitt annars hektiska schema så måste man ha planering. Själv planerar jag exakt vad och vilka dagar jag skall träna och jag skriver matschema varje lör-sön. På det sättet så finns det inte utrymme för några större överraskningar och jag vet exakt vad jag skall äta och det jag äter på kvällen blir också matlåda dagen efter och då gäller det att planera in rätt mat till rätt dag så jag har tillräckligt med energi att träna. En vilodag behöver jag inte maten med det största energitillskottet. Tänk också på att det är inte bara maten du äter just den dagen som du tränar som är viktig utan kanske ännu mer vad du ätit dagen innan.

Träningsresor kan vara ett bra sätt att peppa sig själv, och kanske som en belöning efter en viss tids träning.

Jag har varit på ett antal träningsresor och en sak som jag tycker är graverande när man tittar på vissa hälsoevent på nätet är att det serveras förvånansvärt mycket alkohol? De träningsresor jag varit på så har jag själv och de jag har haft med mig tränat stenhårt. Alkohol finns inte på kartan att jag ens skulle vilja ha ett glas vin till maten. När jag åker på en träningsresa så kör jag en tuff vecka och tränar minst 4 pass om dagen och då lovar jag att det sista man vill i världen är att dricka ett glas med alkohol som torkar ut kroppen. I så fall har man inte tränat ordentligt och då kan man knappast kalla det träningsresa. Det enda kroppen skriker efter en sådan dag efter många tuffa pass är mat och vätska. Den typen av träningsresor som man ibland ser i sociala medier anser jag är förkastliga.

Jag blir också väldigt förvånad att så många verkar tycka att tärning och sockerfri kost går väl i hop med att dricka alkohol? Jag kommer aldrig förstå det. Alla gör självklart vad de vill men jag måste säga att jag blir väldigt förvånad.

Alkohol är ingen bra belöning efter en hård dags träning. Lika lite som en stor gräddbakelse! Däremot bra mat och mycket vatten. Som ni vet så går jag inte på någon diet, utan äter av allt men aldrig för mycket av något. Jag försöker ligga på en nivå där jag inte stoppar i mig mer än vad jag gör av med under en dag. Jag äter potatis och pasta i mängder, utan det hade jag aldrig orkat träna så hårt och tufft som jag gör.

IMG_9449

Det är vad jag tycker. Skall man lägga pengar på en träningsresa så skall man också få ut något av den med avseende på träning annars kan man åka på en vanlig solsemester som kommer bli mycket billigare än om man bokar ett träningsevent.

Om jag når mina mål framöver enligt min plan har jag som belöning att jag får boka en träningsresa och jag vet precis vart jag tänker åka då i så fall. Men det får ni veta då.

Hoppas ni får en trevlig kväll. Nu skall jag ut på en 10 kilometers-runda med min fina Popcorn för i dag blir det ingen löpning. Jag sparar lite på ligament och leder och försöker varva min träning och eftersom jag inte kan gå till gymmet nu med min skada så blir det mycket löpning och promenader.

Kom ihåg att få till sin träning handlar om planering!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.