Klimakteriet och träning!


Det senaste året har jag kämpat med det som jag först inte visste var det var. Det som efter 5 månader visade sig vara klimakteriet. Jag vill verkligen hjälpa er därute som hamnar där jag hamnade! Ni som inte är i klimakteriet behöver inte sluta läsa nu för detta handlar även om er.

Jag har ändrat på det mesta gällande min mat och min träning. Det finns en sak som jag inte ändrat på och det är min inställning till att planera min träning. Vi har alla mycket att göra. Vi skall all hinna med allt från barn, hundar, laga mat, jobba mera etc. Men man måste ha den enkla inställningen att man har bara ett liv, och hinner man inte med sitt eget liv. Ja då är det jobbigt! 🙂 Träningen kommer vi inte undan om vi vill ha ett friskt och hälsosamt liv. Fördelen är att vi kan välja VAD och HUR vi vill träna.

Jag måste erkänna att det var med panik jag började gå mina promenader. Promenera var det enda jag kunde göra utan att det svartnade för ögonen eller gjorde att jag kände mig svimfärdig! I början var till och med det jobbigt och jag fick ibland ringa på hämtning. När jag väl fått igång mina promenader tillsammans med min kost gjorde att jag gick ner numera 20 kg. Dert är fortfarande lite av en saga för mig!

Vad försöker jag säga. Jo ni behöver inte springa milen på 39 minuter som jag faktistk gjorde innan. Eller köra 3 spinningpass i veckan och 5 styrketränignspass ovanpå det. Det räcker med promenader. MEN. Dom måste bli gjorda, 1 timma om dagen! Dom gör sig inte själva så nu har ni inga ursäkter för promenera kan de allra flesta

Det jag vill försöka förmedla är att det är lätt att tro att det enda sättet att gå ner i vikt är att träna som en galning, och många tidningar verkar pusha på, men man behöver inte det, men man måste röra på sig. Det är viktigt! En timmas promenad om dagen räcker, men inte 4 dagar i veckan och inte 3 utan 7 dagar!

Så min enkla uppmaning till er därhemma är att sätta sig ner och planera sin vecka. För även om jag inte längre planerar min mat på det sätt jag tidigare gjorde eftersom jag inte äter på samma sätt längre, så måste jag ändå planera att få in min träning för om jag inte gör det då kommer någon och sätter sig på min axel och ger mig 10 anledningar på raken varför jag inte behöver träna just i dag!

Jag tror att det finns många där ute som mer än gärna skulle gå en timma om dagen om dom visste att det var det som krävdes! Prova, men ni måste ge det åtminstone 4 veckor!

Det finns en regel till som är väldigt bra! Det är att inte äta något på dagarna som ni blir erbjudna av någon annan. Att från början ha en strategi att ALLTID tacka nej till ALLT! Ät bara det du själv planerat!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.