Träning och måndag med vägning och mätning!


Ja då var det måndag igen, en vanlig vardag och jag börjar med invägning och mätning på måndagar. Jag tycker det passar mig bra, men för andra kanske det passar bättre en helgdag! Jag har några principer som jag följer för att få det rent praktiska att fungera.

lördag = planering av kommande veckas mat och träningsupplägg med avseende på andra uppdrag jag måste ta hänsyn till

söndag = handla för mat kommande vecka

måndag = invägning och mätning

Nu är denna måndagen lite speciell för det är mittemellan helgdagar men jag kör på ändå. Sedan förlägger jag min träning till de dagar som passar mig bäst! Jag började min invägning i torsdags och trots att det inte gått en hel vecka så är det invägning varje måndag, så är mina regler.

När jag mäter mig så gör jag det på följande punkter, armålan där jag är som bredast, bröst där de är som störst, under bröst, midja, ovan mida, mage, höfter där de är som bredast, lår där de är som bredast, precis ovanför knäskål och ca 10 cm ovanför, vaden där den är som bredast. Jag skriver ner måtten varje måndag i en stapel så jag direkt ser förbättringen sedan veckan innan. Sedan gör jag samma sak med vikten. Det är viktigt att göra detta vid samma tid varje gång, därför gör jag de alltid på måndag morgon precis när jag har gått upp.

Denna vecka ser mina resultat ut så här. Mina mått har minskat med hela -8 cm, och det är bara på fyra dagar. Dessutom har min vikt har minskat med 1,5 kilo, det måste jag känna mig superduper nöjd med!

Under dessa dagar så har jag verkligen tagit långa promenader och det har jag gjort för att kompensera den träning jag inte kan göra nu när jag är lite skadad fortfarande. Mitt första mål är ner 10 kg. Jag har skrivit delmål hela vägen och vid vissa delmål har jag även angett något som jag får köpa till mig själv som en belöning. Det handlar oftast om nya träningsgrejer, men jag tycker själv att det blir roligare att lägga in dom som en belöning! Mina delmål är förlagda till vid minskning av 4 kg, 6 kg, 8 kg, 10 kg. Efter jag nått det får vi se var jag står! 🙂 Vid minskning av 4 kg så får jag köpa mig nya träningsskor, vid minskning av ytterligare 2 kg så blir det nya träningskläder, vid minskning av 2 kg ytterligare blir det nytt set underkläder från Elle Macpehrson,  och vid minskning av totalt 10 kg så blir det en ny Michael Kors väska!

bild träning4

Jag har, som jag skrivit tidigare, gått med i viktklubb i 3 månader för att ha en bra koll på det jag äter. Det är framför allt ett enkelt sätt att hålla reda på det så att inte det blir ytterligare något att tänka på! Ett tips till er som inte försökt något sådant innan är att viktklubb är verkligen superbra om man vill hålla reda på vad det man stoppar i sig innehåller! Man kan även lägga in sina egna recept och den räknar ut antalet kalorier. Perfekt!

Bara jag blivit lite ”varm i kläderna” så skall jag berätta lite mer hur ”jag gör” med träning och mat och allt annat runt omkring! Just nu är det fokus på att försöka komma ut på powerwalk då jag som sagt fortfarande lider av en skada när jag vrickade båda fötterna. Det är promenaderna som är nyckeln till om jag skall lyckas gå ner eller ej.

Hoppas ni får en fin måndag!


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.