Träning och rörlighet


När man är över 50 år som jag är, så börjar man känna av att rörligheten blir viktigare. Jag har tänkt att jag på allvar skall träna upp även den då jag tror att det är nyckeln till att inte bli ”gammal och stel”.

Jag har därför börjat att säkta men säkert göra ett litet program som gör att jag behåller och förbättrar min rörlighet! Det behöver och skall inte vara avancerat. Det skall vara enkelt och man skall känna att man blir lite bättre hela tiden. Då blir det en rolig rutin.

Detta var något jag inte alls ägnade en tanke för några år sedan. Då var det bara stenhård styrketränign som gällde, men när jag sedan kom in i kilmakteriet så har jag förstått att detta kan vara nyckeln till att behålla sin smidighet och med den också lite av sin ”ungdom”.

Att röra på sig är så klart nyckeln till ett friskt liv, men även att se till att strecha och se till att kroppen håller sig frisk och stark.

Ett litet enkelt tips på vägen är att sträcka på sig på morgonen. Lite som en hund och/eller katt gör, ni vet gör sig riktigt långa med både fram- och bakben. Sträcka sig lång i sängen ingen man går upp på morgonen. Pröva det enkla knepet varje dag får ni se! 🙂

Hoppas ni får en fin dag!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.