Träning och syreupptagningsförmåga – du kan skippa löpning! 4 kommentarer


Till er där ute som liksom jag inte kan, eller inte har kunnat springa en tid av olika orsaker vill jag nu ta död på vissa myter. För min egen del har jag alltså inte sprungit en enda gång på över 1 år, p g a klimakteret och de åkommor jag drog på mig. Tidigare sprang jag milen med lätthet och på tider mellan 40-45 minuter.

Orsaken till att jag inte kunde springa alls var plötslig yrsel och att det svartnade för ögonen. Min slutledningsförmåga, trodde att jag fått diabetes, men det har jag nu lärt mig nu att det var det verkligen inte för diabetes visar sig inte så! Jag var också helt svag, kunde knappt anstränga mig utan att bli helt slut och då menar jag verkligen orkeslös.

Hur som helst så har jag inte, på grund av ovanstående kunnat spriniga på över 1 år. Jag har bara promenerat och i början var det lugna promenader, bara för att ta mig framåt. Med tiden så blev det powerwalks och raska promenader. I dag går jag i genomsnitt 1 timmas promenad om dagen, men några få undantag. Detta har jag nu gjort i ett helt år. Inte varit på gymmet en enda gång, inte sprungit en enda gång.

Detta har visat sig var guld för min kropp och det jag vill förmedla är att det behövs ingen superhård träning för att gå ner i vikt, eller för att få en bra syreupptagningsförmåga och bra kondition. Det behövs bara en balanserad kost i kombination med 1 timmas promenad varje dag. 

Nu vill jag också berätta vad som hände mig i helgen. Jag bestämde mig för att ställa mig på mitt löpband 1 timma istället för att gå ut i mörkret. Jag har förmånen att ha ett eget löpband så att jag ibland kan välja att göra min träning hemma och inomhus! Av någon anledning så fick jag för mig att försöka springa. Tänke att jag kan kanske springa i 10 minuter med min nuvarande kondition! Döm om min förvåningso när jag började springa i 6 minuters tempor (6 min/ kilometer) och det kändes inte ens jobbigt. Jag avverkade 5 kilometer utan att ens bli anfådd och det som gjorde att jag stannade och fortsatte gå var att mina lårmuskler och ljumskar tog lite stryk för de har inte lyft benen så högt som man gör vid löpning på över 1 år. Jag beslutade av den anledningen att gå resten!

Jag måste erkänna att jag var helt överraskad. Hur kunde jag med hjälp av promenader ha denna lungkapacitet!? Uppenbarligen har alla promenader gjort att jag behållt min fantastiska kondition! Alltså jag nästan hjular…..av lycka! Jag kände mig fantastiskt stolt över mig själv och tänkte inte mer på det. På söndag gick jag ut en mil tillsammans med Popcorn och gick hela vägen som vanligt.

I går när jag kom från jobbet så tänkte jag att ”jag prövar igen”!!!!!! Klädde om, ställde mig på löpbandet, tog på min klocka. Värmde upp och började springa. Samma sak hände och jag kände mig inte ens anfådd…jag bestämde mig för att springa ännu lite längre så det blev istället 40 minuter och dryga 6 kilommeter…inte anfådd…Under löpningen roade jag mig med att mäta min hjärtfrekvesn och den låg på 118 slag per minut. D v s inte speciellt ansträngande, och detta även i slutet av mina 40 minuter. HELT OTROLIGT!!!

De sista 20 minuterna så powerwalkade jag och då tänkte jag att jag måste kontrollera min hjärtfrekvens vid powerwalk! Vet ni vad, min hjärt frekvens låg på mellan 125-135 slag/ minut. D v s att det är alltså jobbigare med powerwalk än med löpning, och där har ni svaret varför jag lyckats behålla min höga lungkapacitet under detta året!!!

Vad vill jag då säga med detta JO!! Ni där ute som tycker att jogga är PEST. Skit i att jogga. Powerwalka, men gör det varje dag. Det sliter inte på kroppen, det gör att du bränner kalorier, leder och ligament får sitt, och du kommer komma i bättre form än om du försöker jogga om du hatar att springa…..du behöver inte längre. Du behöver inte längre se på dig själv som misslyckad för att inte du springer och alla andra verkar göra. Powerwalk är faktiskt en riktigt bra sport!!!!!! Så glöm löpskador, och flåsande som tär på psyket för att du inte känner att du kommer framåt. BÖRJA POWERWALKA!!!! Men nu måste du lova att du gör det varje dag 1 timma!

Jag är ett levande bevis för detta. Jag som alltid tränat stenhårt, ser på detta med ett leende. Här har jag kämpat år ut och år in och trott att ju större ansträngning ju bättre!! 🙂 🙂 Tänk att klimakteriet skulle ta mig hit! Fantastiskt! Utan det hade jag aldrig upptäckt detta. Jag kommer dock fortsätta springa om jag kan ibland…för jag tycker det är roligt. Men för den som hatar löpning. Skippa det! Du behöver inte för det adderar precis ingenting extra!!! Nu gillar ni mig lite va? 🙂

Kom igen nu, men denna upptäckt så känns det som en revolution!


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 tankar om “Träning och syreupptagningsförmåga – du kan skippa löpning!

  • Agneta

    Kan du inte göra om testet under samma förutsättningar, det vore intressant. Det är ju trots allt inte samma sak att springa på löpband som utomhus. Testa att springa din vanliga powerwalkrunda nästa gång och jämför pulsen.

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Agneta,

      Visst kan jag det, måste bara säkerställa att jag förstår din fråga!
      Vill bara först förklara att jag gjorde alltså båda på löpbandent = samma förutsättningar. Jag skall självklart prova utomhus och göra på samma sätt, men jag har inte tänkt börja springa utomhus ännu. Hade egentligen inte tänkt börja springa ännu alls! 🙂
      Lovar att uppdatera när jag gjort samma sak även ute. Men bara så du inte missförstod och trodde jag powerwalkade ute och sprang inne, för så var alltså inte fallet! 🙂 Själv tycker jag att det är mycket jobbigare att motionera på löpband än ute, men jag vet att det är olika! 🙂

      Ha en supereftermiddag !

  • Matti

    Jag är lite osäker på vad powerwalk är. Använder man överkroppen mycket då? Jag tänker att det måste vara så, om du får högre puls fast du rör dig i ett långsammare tempo än när du springer?

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Matti,
      Ja, när man powerwalkar använder man alltså armarna för att ta sig framåt med lite kraftfullare steg, man har armarna på samma höjd ungefär som man har när man springer. Om du tänker på hur dom går som tävlar i gång! Då har du det! 🙂 Jag blev själv väldigt förvånad Matti, och det var därför jag kände att jag behövde skriva om det! Mina powerwalks är alltså orsaken till att jag inte tappat min kondition! Så lycklig för det! 🙂
      Ha en underbar kväll Matti!!
      //Berith