Utmaning armhävningar 2 kommentarer


Nu skall jag bli starkare, om ni vill hänga med så finns ett schema nedan. Jag började utmaningen mellan jul och nyår men jag har nu förfiniat den lite grand för att anpassa den efter alla nivåer. Armhävningar är en fantastisk övning som är aktiverar många muskelgrupper. Övningen går att göra precis var som helst. Hemma på golvet framför TV-soffan, på hotellrummet eller bredvid sängen innan man går och lägger sig. Man behöver ingenting mer än just sig själv.När man gör armhävningar så tränar man ett antal muskler men framför allt bröstmuskler, tricpes och axlar men man engagerar väldigt många fler muskler. Det är ett jättebra sätt att stärka upp kroppen då många muskler jobbar samtidigt förutom de uppenbara så aktiverar man även rumpa, mage, rygg. Det är lite av en bortglömd övning och en av anledningarna är att den är ganska jobbig! Nu tänkte jag utmana er att börja träna armhävningar och jag lovar er att det går snabbare än ni tror att öva upp sin förmåga. Detta i sin tur kommer hjälpa er i er övriga träning att bli starkare! Armhävningar är faktiskt ett mått på hur vältränad man är! Er förmåga kommer också driva er för ni kommer känna er peppade att ni klarar något som ni kanske trodde var mycket svårare, men som all träning så är det färskvara.

När man gör en armhävning så kan man ha händerna lite olika, men det vi nu skall göra och koncentrera oss på är att göra klassiska armhävningar. Då skall man ha händerna i axelhöjd och händerna sätter man strax utanför axlarna. Man sträcker på nacken och den skall vara en förlängning av kroppen och det är viktigt att dra ner axlarna så man inte drar upp axlarna mot öronen. Rak i kroppen. Spänn både mage och rumpa när ni utför övningen och under hela övningen skall kroppen vara som en planka. Man skall gå ända ner så att näsan nuddar golvet.

Till er hjälp har jag gjort ett schema så börja med att kontrollera var ni befinner er på skalan någonstans. I takt med att ni blir duktigare så är det helt ok att byta grupp om ni känner att det är för lätt eller ligger precis på gränsen, men bli inte övermodiga. För att utföra testet så lägger er helt enkelt på golvet och testar hur många armhävningar ni kan göra i en följd. Resultatet påverkar sedan vilken grupp ni sedan skall träna efter.

Grupp 1: 1-5 armhävningar

Grupp 2: 6-10 armhävningar

Grupp 3: 11-15 armhävningar

Grupp 4: 16-20 armhävningar

Grupp 5: 21-25 armhävningar

Grupp 6: 26-30 armhävningar…kan ni göra fler så är ni förmodligen redan så bra på detta att ni vet hur ni skall fortsätta träna

Nu skall ni får träna armhävningar enligt ett schema jag gjort och ni måste följa det till punkt och pricka och inte hoppa över någon dag för det kommer göra att ni inte klarar det på slutet. Jag kommer sedan presentera veckans schema varje söndag. Om  ni inte klarar någon armhävning på tå utan måste ha knä i marken så kör ni på knä tills ni klarar en vanlig armhävning och då börjar ni om på Grupp 1. Det sista set där jag skrivit ”max du orkar” där kämpar du på och gör verkligen så många du kan. Detta sista set kommer hjälpa dig att komma vidare och öka på din förmåga. Hela kroppen skall vara helt rak och näsan skall nudda marken vid varje armhävning.

Vila 1 minut mellan varje set.

Vecka 1 Måndag, Tisdag och Onsdag

Antal set Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
1 3 8 13 18 23 28
2 2 6 9 12 18 20
3 2 6 9 12 18 20
4 1 4 5 7 9 11
5 Max du orkar Max du orkar Max du orkar Max du orkar Max du orkar Max du orkar

Självklart är det viktigt att göra detta bara de dagar jag föreslår för det är viktigt att vila emellan. Jag kommer presentera veckans schema här varje söndag och detta är en utmaning för dig själv. När vi är klara med dessa 6 veckor så ökar vi på och kämpar mot mellan 50-100 armhävningar i en följd.

Anledningen till att jag bara ger er ett schema i veckan är att jag vill att ni skall fokusera på en vecka i taget för annars är det lätt att titta vidare och tänka ”det där kommer jag aldrig att klara” men man övar upp sin förmåga ganska snabbt och mycket fortare än man tror.

Så detta schema kör vi nu efter och starten går på måndag. Vi börjar helt enkelt om för att det skall bli lite lättare att hänga med


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 tankar om “Utmaning armhävningar