Good Morning Hotel – under all kritik!


Jag bara måste berätta vad vi fick vara med om på onsdag kväll när vi skulle ha en lugn kväll och äta på hotellet. Vi har ofta bott på just Good Morning Hotel i Hägersten i Stockholm som tidigare hette Ibis. Dels för att det ligger strategiskt bra för mässan och för att man får ha med sig hundar.

Några gånger har vi också bott på Grand Hotel när vi inte har känt att vi behövt närheten till Formex då vi inte åker till Formex 2 ggr om året utan ofta bara till andra leverantörer och på Grand Hotel får man också ha med sig hund.

Denna gång så låg just Good Morning Hotel Hägersten perfekt eftersom vi dessutom skulle ut till Södertälje varje morgon där våra kära vovvar fick möjlighet att vara på kenneln Hazelcoat´s hos Lena och Thomas och där min lille Fonzen är uppfödd.

Vi checkade in som vanligt på onsdagen när vi hämtat vovvarna och klockan var ca 18:30. Vi installerade oss på rummet med hundarna. Tog en liten promenad med dom efter en dag på kenneln och tänkte att det blir perfekt. Då kan dom sova medans vi går ner till matsalen och äter! Dom var nämligen dödströtta.

Sagt och gjort så gick vi upp till rummet med hundarna och gick ner för att äta. När vi skulle gå in i matsalen så var det en lång kö och det stod på en skylt att man var tvungen att invänta bordsplacering. Ungefär hälften av alla bord var tomma och därinne i restaurangen jobbade 3 personer med att servera alla.

Alla i kön var irriterade redan när vi kom och vi ställde oss också lydigt i kön. De som stod där hade stått där väldigt länge och det skulle visa sig att det var precis vad vi också skulle få göra.

När det är Formex mässa i Stockholm så är mer eller mindre alla hotel fullbokade för alla vet ju långt i förväg vilka datum denna mässa är så det är inte direkt en överraskning att hotellet även denna gång var fullbelagt!

Vi ställer oss i kön och vad som sedan skall utspela sig har jag aldrig tidigare varit med om i mitt snart 50-åriga liv och kommer förmodligen och förhoppningsvis heller aldrig vara med om. Jag är helt mållös över det som hände och att man ens kan ha personal som behandlar sina gäster så här övergår mitt förstånd. Att man har mycket att göra men bemöter kunderna vänligt det kan de flesta förstå och acceptera att inte allting går lika fort som vanligt, men värdesätter dom inte sina kunder mer än så här så är de helt enkelt inte värda några kunder alls!!

Vi står i kön och efter att ha stått i 20 minuter utan att de släppt in en enda i restuarangen och kön började ringla sig emot entredörrarna, så tröttnade Stefan. Han gick fram och försökte stoppa en av servitriserna, en av två tjejerna som för kvällen serverade tillsammans med en man. Stefan frågade när de hade tänkt börja ta emot gäster till den halvfulla restaurangen.

Svaret blev att dom för tillfället inte kunde släppa in fler för dom har inte hunnit servera dom gästerna som anlänt ännu! Sefan försöker då, ”men skulle ni inte kunna låta oss får sitta ner och få en meny, vi kan ju inte stå här och vänta i alla oändlighet” Svaret blir NEJ det går inte….

Så vi står där. Bakom oss står ett par från Holland som frågar mig om det är brukligt i Sverige att göra så här. Jag svarar att det inte är det, och att det aldrig tidigare hänt mig. När vi har stått där i hela 50 minuter så får första paret som stått i kön hela tiden vi varit där, får lov att komma in. De hade alltså på 50 minuter inte släppt in någon alls och dessa 2 personer blir de första i kön som får lov att komma in till en i övrigt halvfylld restaurang.

I baren sitter det 6 personer och de blir inte ens tillfrågade vad de vill ha att dricka. De tre servitörerna/ servitriserna igonerar kunderna  tills en englesman  får ett spel efter ca 50 minuter. Då svarar servitrisen att dom måste först servera kunderna i matsalen. Hon kan alltså inte ens titta kunderna i ögonen och fråga vad dom vill ha och försöka göra det samtidigt som hon häller upp dryck till gästerna i restaurangen. NEJ hon ignorerar alla kunder. Tills slut får engelsmanen ett spel och skriker till henne. JAG BOR OCKSÅ PÅ DET HÄR HOTELLET, JAG ÄR OCKSÅ EN GÄST OCH JAG KRÄVER ATT BLI SERVERAD NU!!!!

Då efter massa tjafs så serverar hon kunden och börjar helt plötsligt ägna tid att prata med kunden istället för att försöka skynda sig. Några kunder före oss i kön orkar inte längre och flera börjar beställa taxi för att ta sig någonstans att äta.

Merparten av de som stannar på detta hotel är Formexbesökare eller utställare. De har alltså varit uppe hela dagen eller gått på mässan hela dagen precis som vi och nu står vi här och väntar. När det gått totalt 1 timma och 30  minuter så kommer hon fram till oss och frågar om vi har bokat bord. Viket vi inte har för det har aldrig tidigare behövts och ser inte heller ut att behövas denna dag då restaurangen är halvfull endasts. Då ropar hon om någon i kön har bokat bord och så får dom gå före oss som har stått där i en dryg timma!

Nu börjar jag bli förbannad. Paret från Holland har redan tagit en taxi och de flesta har tröttnat att stå i kö så helt plötsligt så står jag och Stefan ensama kvar och de som stod före oss har också gett upp och vi är plötsligt först i kön och dessutom ensamma. Den lite mer erfarna av de två servitriserna är sur på Stefan för att han tidigare sagt till och frågat om vi inte kan få sitta ner, så jag hör henne säga till den andra tjejen att de inte skall skäppa in oss utan stänga restaurangen för insläpp tillfälligt! Jag väntar och ser vad som skall hända.

Efter ca 5 minuter kommer den lite mer oerfarna tjejen fram till mig och Stefan och säger ” tyvärr kan vi inte släppa in er för vi har för mycket att göra så vi kommer stänga insläppet nu”. Jag frågar henne för att kontrollera att jag hört rätt. ”Menar du att vi står här nu ensamma i kön nu och har stått här i över en timma, och nu när vi är ensamma kvar och ni har en halvfull restaurang så har ni tagit beslutet att inte släppa in oss för att ni har för mycket att göra??” Du skojar säger jag!

Nej vi kan inte släppa in fler männsikor just nu!

Då får Berith Fagerström ett spel!! Jag blir så förbannat arg som jag blir ungefär en gång vartannat år!

Vi har stått här och sett på i över en timma och nu när vi är ensamma kvar i kön så har du mage att säga att du inte tänker släppa in oss! Trots att det inte finns en enda person till kvar i kön och klockan bara är 21:10???? DU SER TILL ATT FIXA ETT BORD TILL OSS, VI SKALL ÄTA OCH DRICKA. JAG GÅR INTE HÄRIFRÅN DETTA ÄR HELT OACCEPTABELT BETEENDE!

Då börjar hon gråta och går undan och sedan kommer hon tillbaka och ger oss ett bord. Tror ni att vi får ett förlåt! Tror ni att dom bjuder oss på något! ICKE. Jag gav inte en krona i dricks kan jag säga.

Att vara underbemannade är en sak, att bete sig ohyffsat och otrevligt mot gäster som man inte kan bemöda sig att bemöta på ett trevligt sätt är under all kritik.

När vi väl hade satt oss ner så nekade tjejerna ytterligare minst 5 par som ville äta. På hotellets information står att köket är öppet fram till klockan 22. Vi kom in i restaurangen kl 21:10 när dom försökte neka oss, och de andra paren kom klockan 21:18. När vi sitter där vid bordet närmast entren så är det detta som utspelar sig. Flera gäster blir sura och irriterade för de har också läst att restaurangen skall ha öppet till 22.00.

Tilläggas skall att alla dom som stod i kö gav upp efter någon timma för att ta en taxi in till stan.

Jag har skrivit till Good Morning Hotel i Härgersten och bett hotellchefen återkomma till mig. Jag är väldigt intresserad av vad hen har att säga om denna fantastiska behandling. Behöver jag tillägga att vi inte åt där på torsdag kväll och i min värld kommer vi aldrig mer sätta foten där och jag är ganska säker på att många av gästerna känner samma sak för på frukosten dagen efter var det många som var upprörda över kvällens behandling av hotellts gäster.

 

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.