Klimakteriet – 2 saker att tänka på


Ni som läser min blogg regelbundet vet att jag har haft besvär med klimakteriet. Det började med att jag trodde jag blivit riktig sjuk och slutade med att jag var tvungen att lägga om alla mina vanor och planer. Jag var tvungen att kasta upp allting i luften som jag tidigare trott på och börja om helt från början. Nu vet jag att många av er som börjat läsa tänker, ”jag är inte där” och ”det gäller inte mig” men snälla fortsätt läsa. Det kan finnas någon där ute som du kan hjälpa och guida, en partner, en mamma, en kompis eller en släkting eller arbetskamrat.

Jag gick upp ett kilo i veckan på 4 månader. Panik! Har aldrig gått upp så mycket förut. Fotot till vänster är hur jag såg ut i ca 4 månader och den högra sidan är mitt vanliga jag! Som jag såg/ser ut efter att ha tagit tag i min situation.

Jag kunde inte förstå vad alla konstiga symptom kom i från, jag kände mig svag, hade ont i leder. Orken försvann. Mina träningspass blev jättetunga och då menar jag så tunga att jag inte klarade dom. När jag försökte springa fick jag släpa mig fram, tänka varje steg för att kunna lyfta benet! Då bestämde jag mig för att gå mellan rundorna, men det hjälpte inte, det snurrade och jag kände mig allmänt svag!

Jag har skrivit mycket om detta på min blogg och ni kan söka på ämnet men det finns 2 saker som jag vill få fram. Det är att när man kommer i klimakteriet så är det helt plötsligt 80% kost och 20% träning som gäller. Tidigare hade jag tränat massor, det hjälpte inte för när du kommer i klimakteriet så blir balansen i kroppen annorlunda och jag hävdar att man måste tänka om. Trodde aldrig att jag skulle skriva detta och hade ni frågat mig för 2 år sedan så hade jag skrattat åt det.

Maten är det största förändringen. Man kan inte längre äta som man vill och kompensera med träning för förbränningen har gått ner så mycket att det inte hjälper! Du måste röra på dig men det är inte längre de stenhårda passen som gäller som jag gjort innan. Utan det är kontinuiteten i att röra på kroppen varje dag i form av promenader.

Så för mig är det dessa två men i omvänd form. D v s kosten är det absolut viktigaste och motionen är viktig men promenader räcker mer än väl.

  1. Kost
  2. Motion

I kommande inlägga skall jag skriva mer om vad som hände mig och hur jag tacklar/tacklade det!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.