Att göra träning till min syssla just nu!


Just nu så upptar träningen en stor del av min tid. Jag har bestämt mig att komma ner i min idealvikt igen och det känns som ett otroligt bra beslut.

Måste visa bilden före- och efter när jag gick upp till 84 kg. Jag hade aldrig någonsin ens varit i närheten av 80 kg innan. På bilden till vänster så väger jag 84 kg och på bilden till höger väger jag åter ca 68 kg och har några kilo kvar till min idealvikt 62 kg.

I går fredag lyckades jag på något sätt att få ihop hela 22859 steg. Dom består både av vanlig vardagsmotion, hundpromenader och träning! Känner mig oerhört stolt över mig själv och genast så syndes det också på vågen i dag. Härlig känsla.

Tänkte dela med mig av hur jag äter. Jag har sedan jag kom in i klimakteriet ändrat på mycket som jag tidigare fungerade. Sedan flera år tillbaka i tiden så äter jag inte längre någon frukost. Jag har försökt och mixtra lite med hur jag skall äta och jag har kommit fram till att detta fungerar bäst för mig. Säkert inget som fungerar för alla och är man ung och under 45 så anser jag inte att detta är ett sätt. Jag äter i övrigt 2 mål om dagen och det är lunch och middag.

Att kasta upp allt jag tidigare trott på

Precis som jag skrivit om tidigare så fick jag kasta upp allt jag tidigare trott på och som fungerade innan, när jag kom i klimakteriet. Så för dig som läser detta som kanske är mycket yngre är detta inte en väg att gå. Däremot kanske just du har någon i din omgivning som är i klimakteriet och kämpar med sin vikt. Kanske kan dom läsa detta och känna igen sig.

I klimakteriet är det så att man går ner i förbränning och det är olika från person till person. För egen del blev det en drastiskt förändring, och under en period så trodde jag att loppet var kört. Det är detta som har lett till att jag varit tvungen att omvärdera att äta 5 mål om dagen med mellanmål som jag gjort under hela mitt liv. Enbart för att det inte längre fungerar för mig. Under en period lade jag plötsligt på mig 1 kg i veckan.

Antigen så finner man sig i det, eller så forstätter man att gå upp i vikt och drabbas av diverse följdsjukdomar. Jag gjorde det första och började jobba på ett metod som fungerar för just mig.

Kost 80% och träning 20%

I dag är jag extremt noga med att äta på bestämda tider, och att jag får i mig rätt mat. Det betyder att utsvävningar avseende mat måste planeras noga om jag inte vill ha en viktuppgång! Jag har funnit mig tillrätta i detta och när jag gör utsvävningar så vet jag också vad det kommer innebära. Förut var kost 20% och träning 80%, efter klimatkteriet är det 80% kost och 20% träning. Det är också därför promenader är ett så viktigt inslag i min vardag. Under mina första 45 år hade jag bara rynkat på näsan åt det som träning.

Jag har också testat mig fram väldigt mycket för att se vad som ger utslag och vad som fungerar. Det i sin tur har gjort att jag i bland gått upp några kilo, men eftersom jag nu vet hur jag skall hantera det så är det bara att gå tillbaka till det jag vet fungerar.

Det är också därför jag väger och mäter mig så ofta. Jag vill förstå hur allting påverkar mig från dag till dag och över tid. Det är mitt enda sätt att hitta en fungerande metod för just mig.

Bästa versionen av sig själv

Jag vet bara en sak till 100%! Det är att jag vill inte bli en överviktig person som kommer få följdsjukdomar och med det inte må bra. Jag vill vara den bäst versionen av mig själv. För att kunna vara den bästa versionen av mig själv så krävs en rejäl insats från mig.

Det ligger mycket i att hitta rätt mat som man tycker om! Fördelen är att man njuter mycket mer av maten när man äter eftersom den smakar mycket bättre när man inte ständigt stoppar i sig andra saker. En sak till, det är inte farligt att vara hungrig, och försök också reda ut känslan mellan hunger och att ”du är sugen på något”.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.