Focus på träning och mat!


Jag börjar, som jag skrev i går, att gå hårt ut med min träning i slutet på 2018! Jag skall ner de kilona som jag har lagt på mig under hösten när jag jobbat alldeles för mycket. I dagens samhälle är det väldigt mycket focus på att vi skall vara nöjda med våra kroppar. Jag måste säga att jag tycker det är nonsens. Vi skall självklart vara nöjda så länge vi är hälsosamma. Jag tycker snarare att det är ett väldigt bra sundhetsteckan att inte vara nöjd när man har lagt på sig för många kilo. Trots allt medför extra kilo en risk för en mängd följdsjukdomar där t e x diabetes 2 är en av dom, och som man dessutom kan bli av med om man återgår till häslosam mat och lite motion.

Det svåra är som alltid att bestämma sig! Att inse att det är en viktig del av ens liv precis som jobb och hem! Att sköta om sig själv är den bästa gåvan man kan ge till sig själv för det ger så mycket inre tillfredssällelse att känna sig frisk och stark!

Jag har som alltid vägt mig denna morgon! Jag går stadigt neråt eftersom jag följer min plan! Det mest fantastiska är att det är så himla lätt och det är det jag vill förmedla. Att man med små medel kan åstakomma underverk bara för att man inte tillåter sig vad som helst.

Om jag skall ge några råd så är det att inte äta sig mätt. I vårt samhälle behöver vi inte äta oss mätta så länge vi har hus och hem. Mat finns i kylen och alla affärer är öppna långa tider. Se till att handla hem mycket grönsake och om ni har tid framför datorn så googla på nyttiga recept som en ny hoppy.

Det vi behöver tillse är att vi har ett jämt blodsocker och det betyder att äta lite och ungefär var 3:e timma. En del klarar sig med intag mer sällan, allting är upp till varje person! Så dra ner på portionerna och halva tallriken skall bestå av grönsaker. Då är ni hemma!

Se till att planera er mat. För när hungern smyger sig på, då gäller det att redan ha en färdig plan! Se till att ha bra mat hemma för flera dagar så att ni inte återgår till något onyttigt!

Skippa allt godis, all kolsyrad dricka inklusive kolsyrat vatten som binder vätska (på grund av salter)!

Kost är den absolut viktigaste faktorn, men att röra sig är A och O för att kunna bli hälsosam och för att få igång viktnedgång. Man behöver inte ut och springa utan det räcker med promenader! Försök få till minst 30 minuter men gärna en hel timma om dagen. Om ni får svårt att få hop det så dela upp det på två. Försök att gå små sträckor i stället för att ta bilen. Ta trapporna i stället för hissen ALLTID!

Själv skall jag gå och träna innan lunch så jag har det avklarat för nyår! Om jag klarar det så klarar ni det också!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.