Hur jag jobbar med min löpning just nu!


Just nu försöker jag komma tillbaka i god löpform. Jag tänkte skriva om hur jag jobbar med min löpning just nu! Löpformen är just nu under all kritik, men jag försöker att sakta men säkert jobba fram den. Knepet för mig är att göra det så positivt som möjligt så att jag känner mig peppad. Det är viktigt så att jag inte tröttnar, eftersom min kondition försämrats under året. Jag har haft enormt svårt med motivationen under Covid-19, och jag tror inte jag är ensam där.

Här nedan ser ni bilder. Så här var det för många år sedan för mig. Här nedan ser ni före- och efterbilder. Så illa är det inte idag. Men jag vill verkligen komma i superform. Jag tycker det är jättekul att titta på sådana här bilder för det ger mig pepp och perspektiv!

Så här har jag lagt upp min träning nu

Jag har lagt upp min träning för att den skall passa in i att jag jobbar hemifrån just nu. Därför har jag lagt min träning två gånger om dagen. Detta kommer så klart inte vara för alltid. Jag har varit tvungen att verkligen fundera hur jag skall få det att fungera på ett optimalt sätt och för att behålla motivationen. Jag har kommit fram till att detta är det bästa för mig just nu.

Min träning går ut på att jag gör en halvtimmas löpning tidigt på morgonen innan jobbet. Beroende på dagsform så börjar jag med att springa och utökar tiden med 1 minut om dagen. I vart fall samma som gårdagen. Om jag är supertrött så fortsätter jag resterande minuter med att varva 2 mintuers gång med 2 minuters löpning. Alltså inte riktigt intervaller men ändå ett sätt att hålla nivån uppe och öka konditionen.

Detta fungerar för mig just nu! I går kände jag mig otroligt trött så jag skippade eftermiddagspasset och tog en hundpromenad i stället! I dag känner jag mig på G.

Intervaller ger kondition

På eftermiddagspasset så försöker jag köra intervaller på relativt låg nivå i 20 minuter. Detta har resulterat i att konditionen ökat på bara 1,5 vecka. Jag tycker att jag har fått till en bra träning som fungerar för mig just nu. Jag vet att jag kommer behöva justera längre fram, men huvudsaken för mig är att hålla motivationen uppe! Då gäller det att träna på ett sätt för att belöna sig själv!

Jag har fördelen att ha ett löpband hemma. Fick det i present av Stefan för flera år sedan när han fick tillbaka pengar på skatten. Så himla fin present! Nu är den verkligen behövd mer än någonsin!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.