Klimakteriet – min väg till balans! – Del 4 1 kommentar


Jag har tänkt att i några blogginlägg redogöra för hur jag tog mig från att ha en kropp i fullständig obalans, till som i dag att till och med ha gått ner de få extrakilo jag hade sedan innan jag gick upp över 16 kilo på några få månader när min kropp hamnade i klimakteriet, och hur jag sedan gick ner hela 20 kg! Hur jag har fått balans på min kropp och inte längre har massor av märkliga och diffusa symptom.

Jag idag!

Det började som sagt med att jag efter flera läkarbesök och läkare som konstaterat att det INTE var sköldkörteln som alla tidigare trott. De kunde inte hjälpa mig på något annat sätt för att jag i övrigt var så frisk, enligt dom och hade så fantastiska värden. Detta var ingen tröst för mig för jag mådde verkligen skit. Jag åkte hem till min mamma. När min mamma konstaterat att det var klimakteriet och inget annat så satte hon upp min diet och min framtida motion. Detta var tänkt att jag skulle göra i minst 4 veckor för att få effekt, och för mig blev det lite drygt 12 veckor.

Betänk nu att jag hade en kropp som helt plötsligt i prinicip inte brände något mer än det som kallas basbehov. Allt jag stoppade i mig blev en överskottsreserv som lade sig som fett på min kropp. Så för att komma tillbaka till min ursprungsvikt var jag alltså tvungen att äta så kalorisnålt som möjligt utan att för den skull gå hungrig! Jag var dessutom tvungen att göra av med lika många kalorier som jag stoppade i mig. Ingen lätt matematik och detta är så klart bara för en kort period.

Jag trodde att detta skulle bli omöjligt och jag satt hemma hos min mamma och diskuterade med henne ”hur jag skulle överleva på sallad” så jag förstår om ni tänker samma sak. Vad hon krävde var också att jag slutade all min energikrävade träning! Det enda jag såg framför mig var att jag skulle bli ännu tjockare.

När det väl kom till kritan så var det kanske den delen att lägga av min tunga träning och bara promenera som var den enklaste, för i sanningens namn så hade jag fått släpa mig runt sista tiden.

Betänkt också innan du dissar min diet, att innan hade jag haft blodsockerfall i hela mitt liv så fort jag inte åt regelbundet. Detta skulle visa sig helt ha försvunnit!

Jag gjorde mitt schema som följer

06:00 – 1 Cappuccino gjord på lättmjölk

07:00 – 1 Cappuccino gjort på lättmjölk

08:00 – 1 skivat äpple (det viktigaste är inte vilken sort du tar utan att du verkligen skivar det. Det lurar din hjärna att se tallriken med alla skivor och inse hur mycket faktistk ett enda äpple är)

11:30 – Lunch som bestod av ca 30 gram salladsblad, 4 skivade coctalitomater, 5 centimeter gurka i stavar. 3 skivade svarta och gröna oliver. 2 paprika bitar. 2 msk keso. 3 små fyrkanter av fetaost för att få lite smak och 3 soltorkade tomater i olja. Keso var det som fick ersätta dressing men man kan också ta lite olivolja med salt och peppar.

14:00 – 1 skivat äpple i bitar enligt ovan

15:00 – 1 Cappuccino på lättmjölk

17:00 – Middag som bestod av en bakad potatis. 2 msk räksallad (köpt i delikatessen)Hela tallriken full med salladsblad och skivade coctailtomater

19:00 – 1 skivat äpple och det var sista måltiden! Ibland blev det två.

Jag fick bara dricka kranvatten, absolut inte bubbelvatten som är mycket salter i och som på det sättet binder vätska. Kranvatten var alltså det enda jag drack förutom cappuccino.

Så här såg en vanlig dag ut, och ärligt så trodde jag i tanken att jag skulle svälta ihjäl. Tänk så fel jag hade. Under dessa veckor så var jag inte hungrig en endaste gång. Så en sak gick upp för mig. Min kropp behövde inte allt det jag stoppat i mig och det var på inget sätt onyttigt det jag stoppat i mig tidigare. Bara alldeles för mycket för en kvinnokropp som var i klimakteriet och dessutom med stora problem med balansen  i kroppen sedan mitt kropp hamnat just i klimakteriet. Jag fick en oerhört stark ”aha upplevelse” när jag insåg att trots att jag inte åt mycket alls så var jag inte hungrig. Då förstod jag att min kropp inte behövde mer!

Jag köpte på inrådan av min mamma 3 tillskott på apoteket som jag tog varje dag. Gärna i samband med en måltid.

  1. Silicea – för hår och naglar

2.  Kvinna +55 – just den som heter +55 har en större del B-vitamin som jag saknade (visst det var frestande att handla +50 men min mamma sa att det var just den som hette +55 jag behövde trots att jag ”bara” är 50 år.

3. Vitamin D Forte

Detta åt jag av flera skäl, jag hade bland annat stickningar i tungan. Oerhört olidligt och det är en tecken på brist på vissa vitaminer. Efter en månad gick t e x stickningarna i tungan helt bort. Jag trodde det berodde på att salivproduktionen var för låg men det var helt enkelt en brist på bland annat B-vitamin som gjorde detta.

Hur gick det då att äta så lite. Detta är det mest konstiga. Förmodligen var min kropp i en sådan obalans att den kunde inte hantera all mat jag tidigare ätit. Jag hade tidgigare tränat mig själv hungrig genom att träna alldeles för hårt och på det sättet hade jag inte märkt vad felet var.

Vid denna tidpunkt slutade jag tvärt att träna däremot tog jag långa promenader och i början var det lugna promenader men aldrig under 1 timma. Jag hade alltid med mig min mobil ifall jag skulle må dåligt och till skillnad mot tidigare träning så åt jag alltid innan jag gav mig ut. Det är nämligen inte alls jobbigt att gå med mat i magen, men när jag tidigare sprungit så kunde jag inte ge mig ut på en löptur efter lunch eller middag. Mitt mål var att gå åtminstone 1 promenad om dagen. Mitt minsta mål var att jag fick aldrig gå under 10000 steg någon dag!

Jag skall självklart komma med mer tips om mat, men denna period bestämde jag mig för att hellre äta samma sak ofta och ha det hemma och planerat för, än att ta risken att göra något ”nytt” som inte skulle bli bra och som skulle innebära att jag blev hungrig. Äpplen blev också det som räddade mig i från många situationer i början. Efter 4 veckor skippade jag mina skivade äpplen helt för jag behövde dem inte längre. Grönsaker åt jag så mycket av att jag behövde aldrig vara orolig för att inte få i mig tillräckligt!

Vikt och vågen

Detta är oerhört viktigt!

Det fanns också en annan del i detta. Vågen blev livsviktig. Jag vägde mig varje morgon efter första toalettbesöket och varje kväll innan jag gick till sängs. Jag brukar göra en jämföresle med vågen och att driva företag.

Att om du driver ett företag och vet att det för tillfället inte går superbra så måste du har järnkoll på intäkter och utgifter, du skullle aldrig sluta att se hur det går. Det är precis samma sak med vågen och vikten. Det är ett instrument för att se hur det går och att tillse att allting är under kontroll! Vågen är en vän inte din fiende. Det är fantastiskt roligt att se när man går ner. Detta är också ett sätt att få in den rutinen för den kommer bli ditt verktyg att aldrig någonsin gå upp igen! Jag lovar!

Vågen blev det verktyg jag behövde. Jag lärde mig med tiden vad det var som gjorde att jag gått upp t e x när jag vägde mig på kvällen. Kanske hade jag druckit mycket vatten på kvällen. Så klart avgjorde det. Detta var väldigt nyttigt för jag visste precis vad det var som påverkade och jag var alltid tvungen att väga mig både morgon och kväll. Detta för att kontrollera hur dagen gått.

Kombinationen med mat och promenader var nycken för mig.

Jag hade under dessa veckor bara en enda last, mina cappuccino!. Det var det enda jag fick ta precis när som helst! Det underlättade otroligt mycket.

Jag todde i ärlighetens namn aldrig att jag skulle klara detta. Jag trodde med handen på hjärtat inte att jag skulle klara mig på sallad, men när jag lade till bakad potatis, och fick ta räkröra (men här måste man vara hårt mot sig själv) Det var smaken jag ville åt, om jag bara fick smaka så kändes det mycket bättre och potatisen mättar och i övrigt fick jag äta hur mycket sallad jag ville. Det fantastiska under denna perioden var också att allting smakade så mycket mer!

Detta var första delen i hur jag fått detta att fungera och hur jag på 12 veckor gick ner hela 19 kg. Det blev roligt. Redan första veckan gick jag ner över 3 kg och det var garanterat bara vätska, men all ramlösa jag druckit hade förmodligen alla salter bidragit till att jag samlat på mig så mycket vätska.

Fram till dess att man kommer i klimakteriet så handlar det om 80% träning och 20% kost. Att vara i klimakteriet handlar om 20% träning och 80% kost! Det är så sant som det är sagt! Jag borde veta som har tränat stenhårt hela mitt liv, att det är precis så det är att komma i klimakteriet. Hur mina promenader tillsammans med att ändra sättet att se på mat kunde ge mig detta. Det kommer jag för evigt vara tacksam för och det är min mamma som har hjälpt mig dig. Sa jag att hon är 84 år! 🙂

Hoppas ni får en trevlig kväll! Jag kommer fortsätta att beskriva min väg ur denna hemska period. Jag kommer ge er tips och motivation att orka ta er igenom. Jag kommer ge er tips på mat och lättare måltider som är enkla och goda.

I nästa inlägg har jag tänkt prata mer om att mäta kroppen på ett antal ställen med måttband och vikten av att väga sig 2 ggr om dagen! Så köp ett måttband om du inte har ett hemma redan och ett block du kan skriva upp fakta i som ligger väl till hands i badrummet vid vågen! En annan sak som kan komma väl till pass är en stegräknare! Det är ett måste! Det kommer bli din framtida kontroll!

Jag lovar dig att detta kommer bli mycket enklare än vad du tror just nu! Jag lovar! Jag tänke förmodligen exakt samma som du. Hur skall jag klara mig på så lite mat!

 


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

En tanke om “Klimakteriet – min väg till balans! – Del 4