Min åsikt och myten om proteinpulver och bars!


Måndag igen och dags för träningsuppföljning. Känner att jag behöver peppa er alla där ute. Vi pumpas dagligen med information om olika former för träning, om vardagsträning och om dieter och proteindrycker. Själv tycker jag att det blir för mycket av det goda

Det känns som om det ligger ett stort kommersiellt tryck just nu att pumpa ut att man måste ta proteindrycker och bars för att uppnå sina träningsmål och det är HELT FEL! De som säger detta vet inte vad de pratar om, eller de vill helt enkelt att alla vardagsmotionärer skall känna att detta är ett måste och de tjänar grymma pengar på något du absolut inte behöver. Det kroppen behöver är extra näring i form av bra mat, och om du tränar mycket så behöver du mer mat och alltså får du automatiskt i dig mer näring. Om du vardagsmotionerar 3-4 gånger i veckan så behöver du inte ens fundera på detta. Den gång som proteinpulver och aminosyror verkligen kan bidraga är när du tränar på så hög nivå och gör av med så mycket energi att det är svårt att få i sig den motsvarande mäng mat som krävs för att du skall få i dig alla proteiner och vitaminer som behövs. Jag skulle säga att en tjej eller kille som elitsatsar inom en idrott kan vara en sådan person som behöver detta och kanske tränar flera tunga pass om dagen. Den nivån befinner du dig förmodligen inte på. Det kan till och med vara så att själva användandet av proteindrycker och bars gör att du inte förlorar de där extra kilona som du kämpar så hårt för, och den enkla ekvationen är att det finns naturligtvis kalorier och socker även i proteindrycker och i bars och du måste göra av med mer än du stoppar i dig! Den vanliga ekvationen. Dessutom finns en mängd konserveringsmedel.

Det är bättre att du lär dig vad som finns i maten du stoppar i dig, i stället för att stoppa i dig något konstgjort som du inte vet vad det innehåller. Du behöver inte en energidryck innan en powerwalk eller pass löpning och du behöver ingen proteinrik efteråt du behöver mat!

Dessutom kan det vara direkt motverkande att pumpa ut detta budskap därför att ibland låter det som att det inte är ide att träna om du inte använder detta. Det är dessutom dyrt med bars och proteindrycker och de som inte har råd kanske helt enkelt inte tycker att det är någon idé att börja träna för att de inte har råd att köpa detta, eller tror att de inte kan uppnå samma resultat på grund av detta…men lugn ni behöver inget pulver inga extra vitaminer eller bars. Ni behöver träna och äta bra mat! Lägg er koncentration på att köpa bra mat, äta mycket grönsaker som  broccoli, bönor, avokado, ät potatis, pasta, ägg ät lite av allt men se till att äta mycket grönsaker och välj fet fisk, kött. Ät havregrynsgröt till frukost och göra av med mer än ni stoppar i er så skall ni se att ni får bra mycket bättre resultat än era kompisar som tror att proteindrycker är någon form av lösning till att komma i form.

När du tränar så kommer du till en punkt när du helt enklet vill äta nyttigare, jag lovar att det blir så när du börjar träna för man vill inte förstöra all den energi man lagt ner på sin träning! När du tränat ha med dig en banan i träningsväskan och ta så du får i dig något inom den kritiska timmen när kroppen behöver näring och se till att du äter när du kommer hem. (vad hände med att man ersatte en banan mot en proteindryck. Jämför själv kalori-innehåll?)

När behöver man då ta proteindrinkar och liknande efter träning! Att inte slarva med maten och se till att få i er minst 3 mål mat om dagen är a och o! Se till att ni äter ordentligt ca 3-4 timmar innan ett pass och om ni känner att ni måste ha ett mellanmål så ta den 1-2 timmar för passet. Se  till att ni får i er mat inom en timma efter avslutad träning! Vila är också ett måste för man bryter ner kroppen när man tränar och för er som vill se resultat av er träning så är vilan ett måste liksom tillräckligt med sömn. Minst 7 timmars sömn varje natt, och det kanske innebär att ni får ändra på era vanor! Men kroppen behöver vila för att kunna utvecklas och byggas upp efter t e x ett hårt styrketräningspass.

Läs innehålls förteckningen på en proteindrink så kanske ni förstår att det inte bara är nyttigheter i den. Massor av konserveringsmedel och annat konstgjort som definitivt inte är bra för kroppen. Just nu är vi i en tid, när alla som går en powerwalks tror att proteindrinkar är något undermedel och så är det inte! Jag vet till och med dom som tar en proteinbar i stället för att äta lunch och ni hör själva hur dumt det låter.

Ok vad händer om vi inte äter ordentligt efter träning, jo kroppen har ingen energi så den tar av musklerna istället och det innebär att resultaten uteblir. Ni håller er på en nivå men ni utvecklas inte.

Så lär er vad maten innehåller och för hellre en matdagbok än att börja med proteindrinkar som inte kommer hjälpa er på vägen. Proteindrinkar kan ni överväga när ni tränar minst 6 dagar i veckan och kör minst 2 tunga pass om dagen och då menar jag inte att ett av de passen är en powerwalk, då behöver ni inget annat än bra mat.

Tack för mig, nu skall jag göra mig i ordning! 🙂

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.