Mitt andra träningspass för dagen och hur hittar du motivation


Hur motiverar man sig att ta tag i sin träning. Det är inte en enkel fråga, men min lösning på det problemet är att istället för att fundera på hur man skall ta tag i träningen sätta sig ner och göra en plan. Den planen skall sträcka sig 4 veckor fram i tiden, och den skall bestå av minst 60 minuters motion 6 dagar i veckan (7 om man vill)

Varför 4 veckor, frågar ni kanske? Jo för det tar ungefär 20 dagar att få in en rutin. Alltså säger jag 4 veckor för att vara säker på att den sitter!

Jag har precis kommit tillbaka från mitt andra träningspass idag. Gjorde samma sak i går och detta är inget jag normalt sett gör, men nu har jag semester och kan unna mig att träna lite extra. Ni hörde rätt, jag unnar mig att träna extra! Det är nämligen bra för min kropp. Förr i tiden hade de flesta kroppsarbeten och fick sin motion på jobbet. Idag har merparten stillasittande jobb och dessutom tillbringar många sin lediga tid framför netflix, datorer och mobiler.

Motivation är inget man hittar så där plötsligt utan något man först måste börja planera. I planen skall det finnas följande 4 punker

  1. Hur mycket tid du skall lägga på att motionera om dagaen (mitt förslag är 60 minuter/dag) och när.
  2. Vad du skall äta. Frukost, Lunch, Middag och mellanmål där i mellan. Lika viktigt att skriva upp vad du INTE FÅR ÄTA. Min förslag är också att ni gör det enkelt. Krångla inte till. Ta det enkla. Jag skall ge er tips i inlägg.
  3. Sätt upp 3 rimliga mål på vägen. Det kan vara vikt, mått eller fettprocent. Vad du själv tycker är rimligt.
  4. Skiv upp din vikt på morgonen den dagen du startar. Vilket jag förutsätte är i morgon om du inte redan startat.
  5. Om du vill mäter du dig också den dagen du startar på några strategiska ställen. Förslag om punkter att mäta är midjan, magen, under brösten, lår på bredaste stället, höften på bredaste stället, precis ovanför knäskål. Du skriver upp måtten och skriver vilken datum det var. Då har du några bra utgångspunkter.

Nu på semestern när det är så här varmt så är det ett ypperligt tillfälle att motivera sig till träning. Eftersom man ändå håller på att smälta bort så kan man lika gärna svettas för att man faktiskt anstränger sig på riktigt istället! (bra motivation)

För mig handlar det bara om att bestämma sig för att följa en plan och det är då det fungerar som bäst. Att aldrig lämna något åt slumpen.

Dom gånger jag har ”fallit ur” mina rutiner så börjar jag alltid med en 4 veckor lång plan! Det gör att jag hinner få rutiner på plats. Att jag hinner märka reslutat och att jag faktistk inser hur bra jag mår när jag rör på mig regelbundet och äter rätt!

Gör en plan du också på 4 veckor och hålla er till den på varje punkt! Då kommer resultaten och ofta är det annars uteblivna resultat som gör att motivationen tryter.

Så kom igen nu ni som läser min blogg. Lägg i från er telefonen, flytta er från TV och datorer ut och rör på er. Jag föreslår att ni lägger 60 minuter per dag att röra på er! Deal?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.