Nya löparskor och Hallux Valgus 10 kommentarer


I går var jag och köpte mig ett par nya löparskor! När man är ute och springer eller går mycket som jag gör, så är det otroligt viktigt med rätt typ av skor. Jag är nämligen plattfot, något jag skämdes otroligt mycket över när jag var ung! Nu kan jag inte bry mig mindre! Men det ställer till vissa problem med löpskor!

Så jag tänkte skriva lite om det som det väldigt sällan skrivs något om och som ofta är förknippat just med att människor skäms över-, eller tycker är pinsamt. I tränings- och löparkretsar talas det nämligen sällan om hur det är att ha en Hallux Valgus, trots att väldigt många människor lider av detta och det är dessutom vanligast hos just kvinnor.

Hallux Valgus betyder i enkla ordalag att stortån är snedställd. Nu blir inte stortån snedställd av ingenting, utan i mitt fall beror det på att jag är plattfot, och det i sin tur har inneburit att jag belastat foten fel i under lång tid, och det har lett till att jag fått en Hallux Valgus.

Jag har opererat min ena fot för detta, men om jag skulle välja i dag så skulle jag aldrig ha gjort den operationen. Det var meningen att jag skulle göra även den andra foten men det hann jag själv sätta stopp för.

Sanningen är den att den foten jag aldrig opererade är helt återställd och det beror på att jag förstått vad felet berott på, nämligen felbelastning. Jag har alltså kunnat träna upp så att den andra foten är mer eller mindre helt återställd och nu håller jag på att göra samma med foten jag opererat.

Att jag har denna ”åkomma” gör att det är ännu viktigare vad jag köper för skor. Det är viktigt att den ger bra support och att det finns stötdämpning både i fram och bak. Den måste var rymlig och helst lite bredare. När jag köper nya skor så preparerar jag dom själv i efterhand. Jag lägger in en löstagbar förhöjning för hålfoten under sulan som redan ligger i skon. Detta för att jag skall belasta rätt. Anledningen till att jag inte lägger i en hel sula är för att skon blir då så pass mycket mindre och det är det omvända jag behöver. Rymlig och bred. Även detta med att köpa större skor än man bevhöer är lite förknippat med att ”vara lite pinsamt” särskilt hos tjejer för som tjej så skall allting vara så litet som möjligt (helt knäppt när man tänker på det) men jag köper alltså skor som är 1,5 stolek större än vad jag normalt har. När jag köper finskor köper jag dom alltid i en storlek större!

För löparskor så innebär detta att jag köper dom i storlek 40,5. Detta för att jag skall kunna preparera dom så att jag inte får ont. För som ni vet så vidgas foten vid belastning så vid just löpning så är det ännu viktigare att ha rätt storlek på skon och att den är rymligare än vanligt.

När man är plattfot som jag, så innebär det att du lägger belastningen på hålfoten istället för att lägga den på den främre trampdynan. Detta gör att ”knölen” utsida stortån får en enorm belasting som annars hålfoten skulle ha tagit om jag inte var plattfot. Det slutar ofta med att man får en inflamation i den knölen och en enorm smärta och knölen blir alldeles röd och inflammationen lägger sig inte utan antibiotika.

Naturligtvis gör detta att jag måste alltid prova ut skor ordentligt och jag har hittat en löpsko som passar mig perfekt, och har därför inte haft någon annan sko de senaste 10 åren i alla fall och det är en sko som heter Asics Nimbus, det enda problemet med det är väl att det är typ den dyraste Asics skon jag kunde hitta! 🙂

Jag skall skriva mer om hur jag har preparerat mina skor. Hur jag tränar för att belasta min fot rätt och det funkar verkligen!


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

10 tankar om “Nya löparskor och Hallux Valgus

  • Sabina Bergstrand

    Hej!

    Har också problem med hallux valgus. Men till skillnad från dig har jag enorm högt fotvalv! Vill gärna veta hur du har tränat för att bli återställd?! Då jag själv gärna vill undvika operation som tyvärr ligger nära till hands nu då jag är så begränsad av min smärta!

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Sabina,

      Ja att ha en hallux valgus är inget roligt. Vad jag inte visste när jag fick min i unga år. Är att det faktiskt går att träna foten i rätt ställning. Ingen som sa det till mig! Bra att du har ett högt fotvalv, det gör nämligen att du inte belastar den delen så hårt som jag gör som är plattfot.
      Vad som händer när man har en hallux valgus är att eftersom man har ont. Så slutar man använda musklerna i stortån. Vilket i princip innebär att det bara blir värre!
      Så mitt tips till dig är att göra övningar t e x
      – Ta en handduk och lägg på golvet och rynka i hop den genom att använda tårna
      – Gör tåhävningar med en vikt i händerna eller en stång på axlarna så du använder muskelt i stortån. Fokusera på att det är stortån som skall ta vikten vid varje uppgång.
      – Gå till en massör och be dom massera isär tårna så att du får dom rörliga. Detta i sin tur gör att dom inte får en statisk ställning och att du slutar använda musklerna i tårna.
      Börja med att göra dessa övningar varje dag. Det man skall fokusera på är att återigen börja använda alla muskler man faktiskt har i tårna.
      Jag skall skriva ett lite utförligare inlägg om detta.
      Hoppas detta hjälper dig på vägen!
      //Berith

  • NV

    Hej! Hade gärna velat läsa inlägget om den träning du har gjort för att återställa hallux valgus. Vart kan jag hitta den? 🙂

    • pretty Inläggsförfattare

      Här kommer lite tips på övningar och saker du kan göra;
      Köp dig en sula med förhöjt fotvalv, det i sin tur gör att inte trycket blir så stort på ”knölen”.
      Mitt tips är att göra regelbundna övningar för du kan träna bort det till stor del. Det som händer när man får en knöl är att den blir felställd och man slutar använda musklerna i stortån.
      1. Öva på att spreta med tårna
      2. Gå till en fotspecialist och få massage där dom hjälper dig att massera i sär tårna
      3. Gör tåhävningar gärna med en adderad vikt där du fokuserar på att använda musklerna i stortån. D v s säkerställa att stortån är så rak som möjligt och att det är tån du tar i med när du ställer dig på tå och så du över upp musklerna.

      MVH
      Berith

  • Daniel

    Hej,
    Jag är också plattfot och har sen 1 månad tillbaka fått väldigt ont i min vänster fot där jag har mer hallux valgus än höger fot. Har tagit Naproxen men det har inte hjälpt. Vad för antibiotika är det du brukar få utskrivet när du fått en inflammation i knölen?
    Mvh
    Daniel

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Daniel,
      Tyvärr minns jag inte vad jag fått för antibiotika. Det första du skall göra är att köpa dig en sula med förhöjt fotvalv, det i sin tur gör att inte trycket blir så stort på ”knölen”.
      Mitt tips är att göra regelbundnna övningar för du kan träna bort det till stor del. Det som händer när man får en knöl är att den blir felställd och man slutar använda musklerna i stortån.
      1. Öva på att spreta med tårna
      2. Gå till en fotspecialist och få massage där dom hjälper dig att massera i sär tårna
      3. Gör tåhävningar gärna med en adderad vikt där du fokuserar på att använda musklerna i stortån. D v s säkerställa att stortån är så rak som möjligt och att det är tån du tar i med när du ställer dig på tå och så du över upp musklerna.

      MVH
      Berith

      • Daniel

        Tack Berith för ditt svar. 🙂 När du säger sula med förhöjt fotvalv menar du med en pelott? Jag har haft formgjuten sula med pelott tidigare och funderar nu på om jag ska gå och skanna av foten och skaffa det igen då jag har nedsjunkna främre fotvalv. Finns dock olika teorier om detta så man vet inte vad som är bäst.

        Mvh
        Daniel

        • pretty Inläggsförfattare

          Jag har tidigare också haft gjutna och jag har kommit fram till genom åren att jag gjort min egen uppbyggnad inuti skor. Lädersula med uppbyggnad av pelott och hålfot under sulan. Det gör att man använder musklerna i tårna istället för att plattfoten gör att du lägger allt tyngd på ”knölen”. Det har funkat mycket bättre för när jag hade avgjutningen så upplevde jag att det inte hjälpte för muskeluppbyggnaden. Det handlar om att hitta
          1. Ett sätt att avlasta ”knölen”
          2. Samtidigt använda alla muskler i framför allt stortån igen som automatiskt blir bortkopplad när man belastar knölen och gör så att den får sned felställning. Ju mer sne den blir, ju mindre använder du musklerna i tån. Så alla övningar som gör att man börjar använda stortån är bra
          3. Fokusera på när du går att låta stortån ta i och jobba med en.

          Hoppas det var svar på din fråga!
          //Berith

          • Daniel

            Stort tack för att du tar dig tid att svara det uppskattar jag väldigt mycket. 🙂
            Intressant att du så att säga fixar din egen sula så som du kommit fram till att du vill ha den.

            Jag ska tänka på dina råd och hoppas det hjälper. Är så tråkigt när man som jag älskar att springa och nu kan jag knappt gå pga att det gör så ont i den förbaskade knölen. Hade börjat fundera på operation men efter att ha hittat din sida så ska jag försöka kämpa på ett tag till och hoppas det blir bättre. Du har gett mig hopp. 🙂

            Ha det så bra och kanske återkommer jag längre fram hur det har gått med min hallux valgus.

            Hälsningar
            Daniel

          • pretty Inläggsförfattare

            Hej Daniel,
            Du är så välkommen. Som sagt gå till läkaren och se till att få antibiotika, dom kommer förstå direkt vad du behöver.
            Sedan är det övningar och i början kanske man tänker att dom inte ger något, men jag lovar att det kommer ge resultat om du tränar upp stortån och det finns en e-shop som heter rehabshop.se dom har det mesta. Jag har valt en vanlig lädersula med lite upphöjning och sedan tagit lösa pelotter och byggt upp mina löparskor med. I vanliga skor har jag oftats bara en lädersula med upphöjning. Det gäller att göra det lagom så att man fortfarande kan jobba med stortån 🙂
            Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!
            MVH
            Berith