Skriv upp all du äter


Nu när jag har satt upp mål och tränar samtidigt med mitt höga arbetstempo, så skriver jag också upp precis allt jag äter. Samtidigt så väger jag mig varje morgon efter mitt första toalettbesök. Det gör jag för jag vill förstå hur min kost påverkar min viktplan! Det blir verkligen en bra kombination och det är just därför jag verkligen rekommenderar er att väga er dagligen. Det kommer göra att ni har kontroll och kommer förstå på ett tydligt sätt hur er kost påverkar er vikt. Vikt är trots allt måttet på vad vår BMI ligger på och BMI är ett mått på hälsa hur ogärna vi än tycker om det!

Det funkar väldigt bra, för det inte bara visar att när, och om, jag äter kolhydrater sent på dagen så påverkar det min vikt dagen efter! Självklart måste jag äta kolhydrater då jag absolut inte följer någon LCHF metod, men jag försöker begränsa det till ett mål om dagen och att minimera det. Det tillsammans med att jag inte äter godis och sötsaker.

Däremot så äter jag fruktsocker, och även om det anses lika illa som socker så känner jag att det är viktig för att få i sig vitaminer. Man måste noga väga sina val. Även grönsaker äter jag i massor och det gör att jag känner att min kropp mår fantastiskt bra. Så trots att jag dragit ner på antal mål om dagen så känner jag mig aldrig hungrig. Om jag mot förmoden känner att jag måste få i mig någonting mer, och känner mig sugen på något så är min räddning en hallonsmoothie. Den innehåller vaniljyoghurt från valio, frysta hallon och en halv pressad apelsin för ett glas!

Jag har nu gjort detta under 3 veckor och går in i min 4:e vecka och det har gått fantastiskt bra hela vägen. Jag går mina promenader 70 minuter om dagen minst 5 dagar i veckan men målet är att gå varje dag!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.