Träning och semester!


Jag tänkte fortsätta skriva lite mer om just träning och semester. Till skillnad från många andra så tycker inte jag att träning skall eller får ta semester. Jag tycker det motsatta. Att under semestern är det en perfekt tid att ta tag i träningen och tillse att man får in bra rutiner för just träning under ledigheten. Vilken period kan passa bättre om inte den tiden på året när man är ledig från jobbet!

När det är sommar så är det enklare att röra på sig och trevligare när det är mildare väder. Regnar det så finns det regnkläder. När man är ledig kan man verkligen tvinga sig till det och som belöning får välmånade och eg god kopp cappuccino i mitt fall när man kommer hem. 🙂

Jag har inte tränat ordentligt denna vår, men jag har inte heller uteslutit träningen helt. Jag har helt enkelt bara inte fått till den där bra rutinen som jag brukar ha. Mest av allt på grund av för stor arbetsbelastning, men nu har jag tänkt ta tag i detta.

Hur gör jag då kanske du undrar? Det tänkte jag berätta nu!

Mål nummer 1 – att få in rutinen att träna regelbundet

Jag gör så här. Jag har bestämt mig för att jag skall träna varje dag, men träning räknar jag promenader i rask takt på minst 60 minuter som motsvarar ungefär 7 km om man går i raks takt. Motsvarigheten är en joggingtur på halva tiden ungefär eller så långt jag orkar, man kan naturligt vis blanda jogging och promenad. Det jag vill säga är att promenader är MER än tillräckligt och jogging behöver man bara ägna sig åt om man gillar det. Jag gick trots allt ner 16 kg med bara promenader när jag kom i klimakteriet. Det jag vill försöka förmedla är att man behöver inte springa för jag vet att många tycker det är tråkigt och för jobbigt.

Jag försöker komma iväg efter min första kopp kaffe på morgonen. Då har jag sedan hela dagen på mig att hitta på andra saker. Att få in rutinen att få träningen gjord är mitt mål nummer 1. Skulle det inte fungera på morgonen så är det så klart kvällen som gäller, men träningen skall göras!

Hundpromenader räknar jag aldrig som träning. När man promenerar med sin hund så måste hunden/hundarna få sitt. Det är hundens promenad. Dom vill stanna och nosa. I bland får mina hundar följa med mig, ibland inte, när dom inte följer med så går jag separat med dom. Men om dom följer med så blir det en blandning av träning och hundpromenad.

Frukost

Min frukost består av två skivor fröknäcke och två kokta ägg (Recept på världens godaste fröknäcke hittar du HÄR). Det är lite olika om jag äter frukost innan promenad/jogg, eller efter. Du gör det som känns bäst för dig så klart!

Mål 2 – att gå ner i vikt

Den här våren har jag lagt på mig några kilon och dom har jag tänkt bli av med under semestern. Då tänker ni ”gud vad tråkigt på semestern skall man äta gott”. Till det säger jag att, vem sa att äta nyttigt inte är förknippat med att äta gott!? 🙂 Det är det enda sättet att lyckas att se till att maten man äter är god och att njuta av den.

Mitt mål är att gå ner 200-300 gram per dag. Det betyder att jag ställer mig på vågen det första jag gör efter mitt första toalettbesök på morgonen! Jag för protokoll över vikt, vatten och fettmängd! Jag mäter mig på strategiska ställen (ett annat inlägg om detta)

Mål 3 – att bli stark

Mitt 3:e mål är att bli stark. Under den senaste tiden har jag även tappat en del muskelmassa p g a inte tillräcklig med träning och mitt mål är att jag med enkla medel skall bygga upp min basstyrka igen. Jag har enkla vikter inhandlat på Gekås i Ullared och en skivstång med vikter på Stadium. De blir mitt hjälpmedel för att komma dit jag vill. Har även ett TRX band som även det är inhandlat på Gekås i Ullared, dom har verkligen bar grejer till en bråkdel av priset.

Hur och vad äter jag då? Ja det är ett annat kapitel som jag skall skriva om separat, men grundtanken är färre kolhydrater än vanligt och mer grönsaker och sallad. Ordentligt med protein (kött, fisk, fågel och baljväxter) så att jag kan bygga muskelmassa.

Over and out…mer kommer! 🙂 Ha en underbar dag! Drick mycket vattens skall vi komma överens om 2 liter om dagen! Inget kolsyrat vatten och ingen läsk utan BARA vatten!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.