Träningsuppföljning 2 kommentarer


Då var det måndag igen.Träningen i veckan har gått bra, har tränat 4 dagar på gym, och löpning ute 2 dagar. Innan själva styrketränigen börjar jag alltid passet med antnigen löpning eller på crosstrainern på gymmet och på helgerna kör jag löpning ute med långa rundor. Ute på helgen brukar jag springa 10 km och på gymmet innan träning kör jag 4-5 km. Just nu är det väldigt skönt att springa ute tycker jag, jag är varmblodig så jag har bara på mig mina långa tights, linne och en tunn tröja som jag till och med tar av när jag sprungit några kilometer! Mössa skulle jag inte ens kunna tänka mig att springa med vintertid, är alldeles för varmblodig för det! Men det är olika så klart!

DSC07308

I dag skall jag köra ben och rumpa igen! Tänk på att om ni tränar ofta så måste ni dela upp kroppen så att ni inte kör samma muskelgrupper varje dag, detta för att kroppen måste vila för att kunna bygga upp musklerna! Därför delar jag för tillfället upp kroppen i så kallad 2-split, men jag skall om några veckor dela upp den i 3-split istället för att öka antalet övningar på varje muskelgrupp!

Tänk på att inte köpa på er massa proteindrinkar i början, proteintillskott behöver ni bara när ni fullständigt kör skiten ur kroppen rent styrketräningsmässigt, i övrigt är det bara onödiga extra kalorier! Ät bra mat istället!

Tänk på träning som ett jobb, ett jobb skulle ni aldrig strunta i att gå till för ”att ni inte känner för det”. Ett jobb skulle ni aldrig hitta på ”ursäkter” för att hoppa över. Jobbet består i att hålla kroppen i trim, bli starka och snygga och må bättre och komma till den där formen vi länge drömt om. När vi blir nöjda med oss själva så smittar det av sig på allting vi gör!

Ni vet väl att ni alla kan göra det! Ni måste bara bestämma er, och vi har alla tid, det är bara en fråga om prioriteringar och planering. Spelar ingen roll hur mycket övervikt ni har, ni kan alla göra det. Själv avsade jag mig ett antal styrelsejobb som tog mycket av min tid på kvällar och helger, jag har aldrig tagit ett så bra beslut!! Nu jobbar jag på att komma tillbaka till min ursprungsform på den tiden för ca 10 år sedan när jag jobbade som instruktör och förberedde mig för min första fitnesstävling! Dit är jag nu på väg trots mina 47 år så finns det ingen begränsning för mig utan jag skall tillbaka! Jag menar då naturligtvis inte att tävla i fitness, det är för länge sedan för sent! 🙂 Men formen kan jag fortfarande nå!

DSC07221

Det betyder att nästan varje vardagskväll så går jag till gymmet, på den tiden det begav sig tränade jag alltid 6 dagar i veckan och vissa dagar 2 ggr om dagen! Det finns bara en regel, ni måste göra av med mer än ni stoppar i er, om ni stoppar i er något ni inte borde, så ta då en extra powerwalk om ni ännu inte kommit i gång med löpningen!

Jag har ett löpband hemma, men det är inte alltid lösningen på problemet att ha tillgång till gym-prylar hemma. Det absolut bästa är att komma iväg utanför hemmets väggar det är då det är enklare att fokusera rätt och ta sig den tiden. Försök komma iväg till gymmet och avsätt tid och planera så kommer det att fungera.


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 tankar om “Träningsuppföljning

  • pretty Inläggsförfattare

    Du får aldrig ens tänka tanken att du inte kommer lyckas, så klart du kommer!!!! Det är jättejobbigt i början när man inte har kondition. Det kan vara bra att sätta upp ett mål, en punkt dit man bestämmer sig för att springa, går det inte så gör det på ren och skär vilja och spring inte fort, utan enda målet är att springa just dit hur kort det än är till den punkt du bestämt, och sedan powerwalkar du resten. Nästa gång sätter du fram målet, kanske bara hundra meter till!! Utmana dig själv! Men ta inte ut dig för mycket för då blir det inte roligt! Det är viktigt att DU känner att du gör framsteg och är duktig! Tänk så här med de kilo som du vill bli av med att man har lagt på sig kilo under en lång tid då måste man ha tålamod att det tar tid att bli av med dom! Alltså ingen panik, utan göra det på ett bra sätt med bra mat och motion. Enda knepet är att inte stoppa i sig mer än vad man gör av med. Men jag tror att det viktigaste är att komma igång med träningen då ger sig maten av sig själv, för när man känner sig duktig och motionerar så vill man efter hand också skärpa sig med maten!
    Så när du sedan powerwalkar så kan du t e x springa den sista biten hem och bestämma dig att mellan 4 lyktstolpar springer du och mellan nästa 4 powerwalkar du, och så gör du så några gånger. Anna jag vet att du kommer att lyckas du måste bara ha lite tålamod!!!
    Kram Berith

  • pretty Inläggsförfattare

    Anna,
    Tro mig tålamod är inte heller en av mina starka sidor men när det gäller träning har jag med åren blivit bättre på detta! 🙂
    Klart du ska tro på dig själv! Du kan bli superbra, du har bara inte testad din fulla kapacitet, och du en annan sak om detta med godsaker, istället för att skippa allt, bestäm dig för vad och hur mycket du får ta! Att du tex får ta 2 rutor mörk choklad och 10 st cashewnötter de dagar du tränat på kvällen och när du inte förbrukat all energi du gjort av med, eller något annat du gillar! 🙂 🙂 Sätt upp mål som går att uppnå på några veckors tid, och pricka av allt eftersom! Då blir det roligt och du känner dig duktig och det är också en viktig del! 🙂
    Kram
    Berith