18 dagars träningsfokus – DAG 9-10 2 kommentarer


Nu går jag in i träningsbubblan på riktigt. Har suttit halva lördagförmiddagen och gjort ett 3-split träningsprogram till mig själv. Vilket i praktiken innebär att du delar upp kroppen i tre delar och tränar på så sätt igenom hela kroppen på 1 vecka om jag t e x bestämmer mig för att träna 3 gånger, enkelt beskrivet! Självklart kan man träna fler än 3 gånger men, men det jag försöker säga är att man kan på så sätt fokusera på vissa muskelgrupper vissa dagar men ändå träna igenom hela kroppen på 3 dagar.

Det gör också att du verkligen hinner med att träna igenom dessa delar och lägga fokus, för skall du träna igenom hela kroppen och alla muskelgrupper varje gång, så tar det dels mycket tid, och det blir ganska jobbigt!

Vad vill jag uppnå! Jo jag vill nu uppnå det jag inte kunde när jag om in i klimakteriet, när jag var tvungen att lägga styrketräning åt sidan och för första gången i mitt liv ägna mig åt endast promenader för det var allt min kropp orkade med under denna ganska tuffa tid!

Nu känner jag mig mycket starkare igen, och nu gäller det att hitta tillbaka till de där övningarna som jag för 3 år sedan tyckte var så himla kul!

Dessutom är det en sådan känsla att känna sig stark! Dit vill jag nå igen! Med styrka kommer också andra stora fördelar, som att jag inte får ont i axlarna för att jag har en whiplashskada. Man får bättre hållning! Man blir starkare i vardagen och kan lyfta tungt och orkar mer! Fördelarna är många, plus att med mycket muskler på kroppen så bränner man mer också mer energi!

Så nu skall jag se om jag klarar detta trots min fortsatta klimakteriebesvär men åtminstone väldigt mycket bättre än de senaste 2 åren.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 tankar om “18 dagars träningsfokus – DAG 9-10

    • pretty Inläggsförfattare

      Hej Matti,
      Jag försöker just nu hinna med lite av varje! Både promenader och försöker köra 3 gånger i veckan på gymmet! Jag stressar lite för mycket just nu och hoppas jag kan komma i kapp lite till semestern! Hur går det för dig!? 🙂 🙂
      //
      Berith