3 mest avgörande punkterna för att nå sina träningsmål


Hur gör man för att nå sina träningsmål? Självklart går det omsätta till andra mål också!

  1. Bestämma sig
  2. Sätta upp relevanta mål.
  3. Skapa sig förutsättningar för att kunna nå målen.

 

Nu skall jag förklara hur jag tänker runt om detta. Det första jag gör för att nå mina träningsmål är att bestämma mig. Det är det absout mest viktiga av alla 3 punkter för har du inte bestämt dig helhjärtat då kommer det aldrig att gå! Hur gör man då för att bestämma sig?

Bestämma sig – Jag tror det kommer sig naturligt. Om man har en vikt som man inte trivs med så kanske man väntar in i det längsta men kanske finns det något som gör att man tänker ”nä nu jävlar”. Så var det för mig att när ingen kunde hjälpa mig så var jag tvungen att ta det i egna händer. Det kan vara att man inte kommer i kläderna man har i garderoben. Att BH:n inte längre passar. Att man gått över en magisk vikt som man inte kan förhålla sig till. Men att bestämma sig är en av dom mest avgörnade faktorerna för att lyckas och ibland kan det hjälpa att sätta upp en tidsram. ”Att jag skall göra detta i minst 4 veckor till exempel”. Det kan trigga hjärnan att hjäpa till på vägen och se att det finns en början och ett slut.

Relevanta mål – Att sätta upp relevanta mål är inte alltid lätt. Oftast vill man mycket men tjusningen med att sätta upp mål är en balansering i att det skall dels vara utmanande men inte för svårt och inte heller för lätt. När det kommer till viktnedgång så skulle jag säga att aldrig sätta högre mål än att gå ner 1 kg i veckan. Om det sedan blir mer någon eller några veckor så kommer det balanseras upp att ju nämare målet man kommer ju svårare är det att gå ner ett helt kilo i veckan. Målen behöver heller inte bestå i vikt. Det kan vara att klara av en viss typ av träning. Att kunna göra ett visst antal armhävningar eller att springa en mil eller något annat som man vill klara av.

Rätt förutsättningar – Sedan kommer vi till en av de viktigare punkterna och det är förutstättningarna. Det kan betyda att man måste planera för att kunna träna, för att kunna äta rätt och för att kunna hinna med den där dagliga promenaden man satt upp som ett mål. Har man hela kylskåpet fyllt av godsaker och skall dra in på maten så kanske det inte är en bra idé. Det är heller ingen bra idé att äta upp allt först utan man kanske måste ta det beslutet att ge bort maten till någon bättre behövande, eller kasta det som finns och börja om. Kanske handlar det om att ha rätt kläder för denna kalla årstid för att kunna ge sig ut i kylan. Att ha bra skor för att kunna genomföra sin löpning man satt upp som mål.

Mycket av det som står ovan handlar egentligen om planering. För att nå sina mål så måste man ha en plan. Utan en plan så blir det inget bra. Om du inte planerar vad du skall äta när du kommer hem från jobbet så är risken större att du stoppar i dig något du inte borde. Så låt därför en del av tiden gå åt att du sätter dig ner och skriver ner vad du skall äta till lunch den kommande veckan och vad du skall äta till middag. Då har du bara där skapat dig förutsättningar för att lyckas. Skall du ut och springa är det bra att planera vilka dagar som gäller för löpning och hålla sig till det utan att göra avkall eller försöka komma med undanflykter till sig själv.

Kom i håg en sak. Det finns inget så häftigt som att känna att man klarade av att hålla sig till den plan man satt upp. Det blir både sträkade för självförtroende och självkänsla att känna att man själv styr! Bara det kommer få dig att känna dig på topp. Jag lovar!

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.