Att motivera sig själv till träning!


Det jag kan tycka är svårt är att motivera sig själv när man fått en förkylning eller som jag nu har en lungsäcksinflammation. Jag har ytterligare en vecka, säger läkaren, när jag måste ta det lungt och sanningen är att jag fortfarande har ont.

Jag försöker verkligen att göra vad jag kan och för att peppa mig så lägger fokusera på att äta nyttigt! Då har jag faktiskt tiden att leta, och komponera bra recept.

Jag har också hittat ett yogapass (ett lungt sådant) som jag skall se om jag kan göra några dagar i veckan. Jag försöker göra sådant som jag tänker kan vara bra i förebyggade syfte och skall se om jag även kan börja om på armhävningsutmaningen, för när jag hade så där ont i brötstet och som jag fortfarande har så går det inte att göra armhävningar utan extrem smärta. Jag får lov att göra saker som inte gör att jag får ”pump” d v s att hjärtat måste ansträngas. Så jag skall därför se om detta lilla yogapass på 30 minuter och lungn takt kan vara bra.

Jag vill absolut inte göra något som gör att jag kan få det som läkaren sa, nämligen lunginflammation, så jag försöker kurera mig så gott jag kan.

En sak kan man dock göra när man är sjuk, och det är att äta nyttigt. Det behäver man inte ”vänta med”. I själva verket kan man fokusera på maten vilket förhoppningsvis gör det lättare sedan när man skall börja lägga till träning. Dricka mycket vätska är också viktigt och jag får bara dricka kranvatten och en och annan smoothie.

Sedan har vi det där med vågen igen! Den är ett verktyg. Om ni inte vill ställa er på vågen så fundera på varför, för sköter ni er och gör enligt er plan så skall den vara ert verktyg som visar att det går i den riktning ni tänkt! Jag skulle säga att måttband tillsammans med våg är de två viktigaste verktygen, när det ena verktyget inte visar några framsteg så kommer det andra att göra det OM ni gör som ni sagt förstås!

Så kom igen, är ni lite krassliga vila! Men ät nyttigt. Det är en fantastiskt början och hjälp! Använd de verktyg ni kan, och där är vågen ett väldigt viktigt sådant verktyg.

Så det finns faktiskt saker man kan starta med även om man blivit sjuk. En sak till som är jätteviktig. När ni går från gymmet, om ni går på gym, tvätta er ordentligt med tvål och vatten innan ni lämnar. Det kommer i många fall göra att ni slipper förkylningar. Jag vet, jag har många års erfarenhet och när jag började med det, så slapp jag dom där förkylningarna som jag annars åkte på.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.