Hur jag tränar intervaller!


Jag tycker att det är ett perfekt tillfälle att träna intervaller när man från början har ganska dålig kondition. Därför tänkte jag beskriva hur jag tränar intervaller! Varför? Jo för man orkar ändå inte springa några längre sträckor och då blir det en boost för självförtroedet. Samtidigt som man tränar på sin förmåga och ökar sin kodition! Kan det bli en bättre kombination?

Tacksam för mitt eget löpband som jag fått i present av Stefan

Jag upplever nämligen att när jag är i god kondition så är det ganska trist att träna intervaller (vilket man naturligtvis borde göra). Anledningen är att när man går ut och springer vill man springa långt och på bra tid. Sådan är jag i alla fall. Så nu innan konditionen är bra är det en perfekt kombination att träna just intervaller för då skall du inte springa mer än 1-2 minuter i taget!

Så här tränar jag intervaller just nu

Min intervallträning ser ut så här just för tillfället med den kondition jag har just nu. Jag värmer upp med 10 minuters löpning i ett relativt lågt tempo på 8,5 km. Därefter går jag 2 mintuer i 6,8 km tempo och springer i 2 minuter och höjer hela tiden tempot för varje gång. Om jag börjar mina första 10 minuter på 8,5 km så ökar jag sedan löpningen till 9,0 km, 9,5 km, 10 km, 10,5 km och slutligten 11 km. Då har jag fått i hop 30 minuter konditionsträning med intervaller. Jag varvar alltså 2 mintuers gång med 2 mintuers löpning.

Att ha ett eget löpband hemma när det är -10 känns toppen

Det finns dagar när min kropp säger NEJ, då minskar jag bara tiden till 1 minut löpning när jag inte orkar längre, men jag pressar mig så långt det går. Oftast orkar jag hela vägen men det finns dagar när min kropp säger STOPP och då lyssnar jag på det!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.