Träningspepp för hösten


Nu märker man tydligt av att det börjar bli lite mörkare ute både på morgnar och kvällar. Jag som promenerar börjar nu välja nya eller andra rundor för att inte gå på de allra mörkaste ställena om och när jag går kvällstid. Inte för att jag är mörkrädd utan mer för att det kan hända saker där det inte finns så mycket människor och där det är mindre upplyst. Då går jag heller på cykelbanor och går fram och tillbaka för att få till en runda på minst 8 kilometer, än att ta en runda i skogen.

Så när mörkret kommer så gäller det att inte ha mörkret och kylan som ett svepskäl för att inte gå ut och gå, utan bara hitta andra vägar. Som allt är det en liten tröskel att ta sig över.

Som regel är det svårare att få till sin träning på just höst och vinter och skälet bakom det är att det förstås är kallt ruggit och mörkt. Känner du att det är ohållbart, så gå till gymmet i stället, men se till att du kommer i väg för vem är det som kommer att få lida av att träningen inte bli av. Ingen annan är du själv! Så gör en plan och fixa det bara. Låt dig inte komma med några svepskäl. Dom där extra kilona som dom flesta lägger på sig på årets kallase månader är så svåra och tråkiga att få bort. När du i januari/februari inser att det börjar bli ohållbart.

Den tiden du lägger på träning är väl investerad tid i din hälsa! Ta bort 2 timmar framför TV:n eller framför datorn så finns tiden där.

Låt inte du bli en av dom som har gått upp ett antal kilo i januari, utan visa för dig själv att du fixar att hålla energin uppe och i stället är en av dom som i januari som kan fortsätta träna och inte lagt på dig några extra kilo och i stället kommer i en extra bra form framåt våren! Vad säger du om det! Är det en deal! Är det inte en bra plan!

Själv kommer jag blanda gym med promenader. Mitt mål är att börja springa ingen, men det får ta den tid jag behöver och ärligt talat vet jag inte hur det kommer att gå. Jag har ingen brådska, men däremot kommer jag inte ge upp min träning i höst och vinter för i januari skall jag känna just det jag beskrev ovan. Att jag är där jag vill befinna mig och skall inte behöva ta till några extra åtgärder för att jag lagt på mig utan i januari skall jag befinna mig precis där jag vill vara när det kommer till min träning.

Just nu har jag gått ner några kilo som jag ville och nu fortsätter jag bara att hålla min nivå. I bland lider jag av att jag har det lite för lätt stundtals, det gör att jag i bland slarvar eftersom jag vet exakt vad jag måste göra för att komma till rätt nivå. Det är bra, men jag  vill också focusera på att bli bättre på att låta bli och i stället som omväxling komma i min bästa form vintertid.

Jag har kommit i klimakteriet sedan en tid tillbaka men jag tror jag nu har listat ut hur jag skall hantera det, och det är det programmet jag håller på att lura på. Hur jag skall presentera det för er, men först måste jag själv se att det fungerar till punkt och pricka.

Allt handlar om focus, och jag vet att jag kan, och KAN JAG, då kan även du!

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.