Att jobba mot viktnedgång och träningsfokus!


Just nu lägger jag väldigt mycket fokus på min träning och viktnedgång. I går körde jag 2 timmar på gymmet med ben, rumpa och rygg förutom cardio. Jag känner att jag för tillfället har ett bra flyt men jag vet av erfarenhet att detta kommer växla. I bland går det toppen och det kommer komma dagar när jag inte känner mig lika bra, så det gäller att ”rida på toppenvågen” ett tag.

Gymmet är väldigt grönt! 🙂

I dag blir det cardio hemma då jag har sena möten. Jag lägger upp all min träning runt mitt jobb för att hinna med. Just nu känns träningen som det viktigaste jag har i kombination med att äta rätt. Det flyter otroligt bra! Maten lagar jag mest på helgerna och fryser in.

För mig handlar det om att bara köra på just nu. Jag har satt upp mitt mål och för er som är intresserade så skall jag ner till 62 kg med mina 173 cm. Det är och har alltid varit min trivselvikt. När jag tränade som mest så låg jag runt 58 men det är inte min målsättning nu. Först och främst skall jagner och sedan skall jag lägga på mig massor av muskler, och det är det jag jobbar på nu. Det i sig gör att viktnedgången går lite långsammare men samtidigt ser jag med blotta ögat att kroppen formar sig. Min arm som jag har en skada i jobbar sig långsamt uppåt och jag känner att jag blir starkare. Det gäller att träna bort sina skador. Jag om någon vet att det går men man måste vara beredd på att det inte är enkelt och man får stå där med enkilos vikter ett tag för att bygga upp. Sedan kör jag järnet.

Sedan kommer nästa skede och det är att hålla vikten! Det är trots allt 100 gånger enklare.

För att lyckas med min målsättning har jag både ett schema där jag både väger mig, och skriver upp fett och vatten varje dag. Den går självklart inte stadigt nedåt utan det pendlar lite när man väger sig varje dag. Anledningen till att jag väger mig dagligen är att man får extremt stor insikt i vad som påverkar. Jag även mäter mig med måttband på strategiska ställen, men det mäter jag inte varje dag. Jag har en mätningsdg i veckan även om jag kanske testar några fler gånger. Ofta är det så att när man inte går ner i vikt så går man ner i mått. Det har att göra med att man blir av med fett men bygger muskler och de tar ut varandra under en tid tills viken viker av neråt. Därför är det så bra med två olika typer av mått för att hålla motivationen på topp. Motivation är mycket om vad det handlar om första tiden.

Det enda man måste tänka på är att inte misströsta när det inte går rakt neråt, eller när det tillfälligt viker lite upp igen. Det tar ett tag för kroppen att ställa om! Det är helt normalt.

Det är den höga arbetsbelastningen som gjort att jag sakta avvikit från min idealvikt sista 6 månaderna. Jag höll min vikt i 3 år, så jag vet att det inte är svårt. Min utmaning är att hålla vikt och mål trots hög arbetsbelastning. Prioritera täning lika hårt som jobbet för jag vet att jag får mer gjort om jag gör så, men ibland så har uppenbart orken svikit mig. Vi är trots allt alla människor. Huvudsaken är att man tar tag i det. Jag har en stoppvikt jag satt upp för mig själv som jag inte får överskrida. Hur trött och sliten jag än är. Det måste finnas en gräns. Det borde alla ha!

I går åt jag kyckling med blomkålsris och en röra med soltorkade tomater och fetaost. Otroligt gott och bra för min kropp!

Vet exakt vad jag strävar emot och inget får komma i mellan. Jag vet att ajg tar mig dit och jag ser resan som en del av målet. Man lär sig alltid något nytt och den känslan känns grym. Nu har jag lagt 3 intensiva veckor på gymmet och en utanför och nu känner jag att jag gillar mina rutiner. Det är dit man måste komma. Man måste bara bestämma sig och följa en plan i 4 veckor. Därefter kommer man in i det men man MÅSTE till viss de tvinga sig själv dessa första veckor.

Jag är ingen förespråkare av att man skall var kroppspositiv, i den bemärkelsen att man skall tycka om sig själv även som överviktig. För mig handlar det om en ursäkt att inte göra något åt sin hälsa. Jag vet att jag har en avvikande åsikt här, men det är vad jag tycker. Självklart skall man tycka om sig själv, men jag kan ärligt säga att det finns inget skäl för mig att tycka om mig själv som överviktig. Jag vill leva länge och ha hälsan och för att kunna behålla rörligheten och om jag inte kämpar för det så kommer det innebära att jag inte lever så länge. Sedan får dom som vill hålla på med kroppspositivism bäst dom vill. Mitt BMI skall ligga inom dom gränser som säger att jag är normalviktig!

Hoppas ni får en fin dag och kom igen alla där ute. Sätt upprutiner och kör. Kan jag så kan ni!!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.