Att komma i gång efter operationerna


Jag har inte tränat sedan mitten på februari, och att komma i gång efter operationerna är inte helt enkelt. Dels för att jag förlorat mycket kondition och gått upp några kilo, men också för att jag måste liksom börja i ett lungnare tempo än vad jag är van. För mig är det svårt och inte alls lika roligt! Men jag kommer så klart fixa det.

Nu börjar min träningsupptrappning efter operation

Startade förra veckan

Förra veckan startade jag upp med TRX övningar varannan dag och från och med i går så har jag även lagt in mina 7 km rundor. I går promenerade jag 7 km och kände mig stel efteråt. I dag har jag för första gången på 3,5 månad sprungit bitvis. Om man nu kan kalla det springa! Jag sprang åtminstone förbi dom som gick om det kan vara ett mått på att springa!

Väg in och mät er är mitt bästa tips

Oavsett tempo så känns det verkligen bra. I morse ställde jag mig på den obligatoriska vågen och mätte mig överallt. Så nu kan det bara bli bättre. Denna gången kommer det få ta lite tid på grund av att jag inte skall ösa på för mycket. Det roliga är inte att väga och mäta sig när man börjar. Det roliga är att se framgången när man väger och mäter sig varje vecka. Det är det som ger en sådan enorm pepp. Så jag vill verkligen rekommendera er att göra just det även om det är tråkigt just då!

Jag skriver datum och dom ställen jag mätt mig på och sedan kan jag se framgången. När jag inte ser det på vågen så ser jag det i centimeter och vice versa! Det är toppen för motivationen.

Själv känner jag mig jättenöjd. Lunch i dag blev en omelett och en grönsallad med bara grönsaker från egen odling. Det känns extra nyttigt! Odlade ekologiskt! I kväll skall vi grilla har vi bestämt och vädret verkar vara på vår sida!

Nu kan jag äntligen satsa på att komma i form

Om jag kan komma i gång efter den här ”försoffningsperioden” så kan alla. Inte för att jag suttit i soffan speciellt mycket men jag har i alla fall inte tränat. Dessutom ovanpå det jobbat hemifrån med allt vad det innebär av begränsad vardagsmotion som är något av det viktigaste som finns. Jag har verkligen lidit av att inte kunnat träna och dessutom lägger man sig till men vanor som jag nu måste jobba bort.

Nu skall jag ta mig sakta men säkert tillbaka till superform. Det är bara en liten fråga om tid. Superformen kommer. Jag vet att jag inte kommer godkänna något annat! Jag låt på topp innan operation. Då var jag verkligen på G. Nu är det bara att börja om.

Jag har gjort ett schema med datum där jag helt enkelt skriver in den träning jag gjort för varje dag. Detta för att peppa mig själv hur duktig jag varit. Det funkar för mig!

Att redan för denna dag ha gjort både styrketräning och promenad/löpning känns extra bra! Det gäller att lägga sin lunch och tidig morgon på vettiga saker och inte ”slösa bort” tiden.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.