Att sätta mål!


Nu är jag inne på det här med att sätta nya mål. Hur gör man om man skall sätta upp ett mål? I min enkla värld så sätter man upp ett mål som går att nå, men som är på gränsen till vad man klarar! Det skall inte vara självklart att man kommer nå ända fram utan det skall finnas ett sista moment som kommer att bli svårt! Förstår ni hur jag tänker?

Jag tar ett exempel. Om jag skall hoppa längd och jag vet att jag förmodligen hoppar 2 meter så måste målet vara bra mycket mer än vad jag tror att jag klarar. Kanske 3 meter. Jag skall behöva träna inte bara längd för att nå målet utan jag skall behöva anstränga mig för att stretcha min egen förmåga.

Tjusningen är att man lär sig massor med saker om sig själv på vägen. Hur man skall utmana sig själv. Att man klarar mycket mer än vad man själv tror. Att man kan bara man har bestämt sig och är målmedveten och sedan kan man använda samma teknik i sin vanliga vardag på jobbet! Faktiskt med allting!

Det finns dock en viktig sak som man måste göra när man sätter mål, och det är att man sätter delmål på vägen dit. Detta är för att lura sin egen hjärna så att man känner sig duktig hela vägen fram! Tanken är ju att delmålen skall kännas peppande att nå. Precis när man når första delmålet så kommer ingenting annat häga än nästa delmål! Det är också en övning i att ställa om sitt eget sätta att tänka. Det blir roligt och man känner sig duktig!

En annan sak man kan göra vid delmålen är att sätta upp något som man får lova att göra. Något man får lova att köpa för att ge sig själv den där extra puffen i rätt riktning! 🙂 Så gör jag! Själv tycker jag att träningskläder är den perfekta belöningen för då får man en extra effekt att det är roligt att ta på sig på sin träningsrunda! Men i bland när jag gått ner i vikt så kan det vara något som man behöver t e x en snygg BH för man gått ner i storlek och ändå behöver nya!

ap6166_21_model ap6160_21_model ap6151_02_laydown ap6151_21_model

Jag brukar lägga in ”nya träningskläder” eller ett par nya fina träninsskor som jag sett som ett av delmålen, eller något annat fint jag sett som kanske är helt onödigt men som gör att jag känner en extra liten glädje över att jag nått ett specifikt mål och får belöna mig själv. En ny vindjacka, eller kanske något verktyg som jag använder. Jag sätter dock aldrig någonsin upp mat eller godis som någon form av belöning…kanske jag inte behöver skriva!

När det kommer till träningskläder så vill jag tipsa er om Stadiums egna märke som heter SOC, de har fantastiska träningskläder till superbrapriser och de är perfekta att investera i när man skall gå ner i vikt och man behöver träningskläder men inte vill lägga en förmögenhet. Jag älskar SOC och har massor av kläder från dem!

Sedan måste jag även tipsa om Gekås i Ullared, har även köpt massor av träningskläder där som jag älskar, så det behöver absolut inte vara dyrt, där kostar delarna mellan 39-79 kr delen och det kan man ha råd med även om man inte vill lägga för mycket pengar!

Så sätt dig ner, skriv upp ditt mål du vill nå och utifrån det sätt lagom delmål på vägen….och du tänk på det där jag nämde i mitt förra inlägg med att vänta inte att börja någon specifik dag i veckan utan tänk i stället att om du vill starta på måndag och tar en timmes promenad både idag och i morgon så kommer du ligga före…tänk tanken att ligga före med träning innan du ens har börjat! Är inte det bra!?

Puss och kram! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.