Fördelar med morgonträning


Det är tufft med morgonträning på semestern men det finns fördelar med morgonträning. Jag ställer klockan mån-fre på 06:45. Det är en timma senare jämfört mot vilken tid jag går upp när jag jobbar. Jag kokar kaffe och två ägg. Sitter framför datorn en stund och dricker 2 koppar kaffe. Sedan drar jag på mig träningskläder och åker i väg.

Fördelar med morgonträning
Ny härlig vecka med nya träningsmål för 2022
Fördelar med morgonträning

En stor fördel med morgonträning är att den blir gjord. På morgonen finns inga andra distraktioner eller roliga saker som plötsligt kan dyka upp. Det gäller bara att titta på klockan så att man kommer i väg.

I dag gjorde jag ett pass för överkroppen. Jag har gjort en enkel uppdelning nu till att börja med. Jag kör ben, rumpa och vader varannan dag tillsammans med konditionsträning. Den andra dagen kör jag allt annat, biceps, triceps, bröst, rygg. Mage och bröst kan jag fortfarande inte träna tillfredsställande då mina revben fortfarande inte läkt. Jag kan göra en bröstövning som fungerar ok. Jag har tänkt att lägga över rygg-övningarna på ben-dagen. Det blir nämligen lite tungt att köra rygg efter att man kört allt annat.

Mitt fokus är just nu bara att träna igenom kroppen så många gånger i veckan som möjligt och just nu tränar jag 4 gånger enligt beslut men hittills har jag tränat 5 dagar varje vecka. Jag lyssnar på kroppen när det är dags för dag 5 och känner jag mig pigg så tränar jag även den 5:e dagen som en bonus.

Vad är skillnaden den här gången

Den här gången är skillnaden att jag skyndar väldigt långsamt. Långsamt i den bemärkelsen att jag tränar enligt ovan men jag har inte ändrat maten nämnvärt förutom att jag tagit bort allt vad godis heter eller onödiga intag. Jag ser också till att äta på bestämda tider. Det är allt. I centimeter har jag gått ner totalt 30 cm på samtliga mätställen.

I kilo har jag hittills bara gått ner 0,5 kg men jag ser med blotta ögat att saker händer som påverkar mer än 0,5 kg. Det är det jag strävar efter att få en stark kropp och ta bort allt onödigt fett.

Så den här gången har jag bestämt att låta det ta tid. Att i stället fokusera på att hitta rutinen som jag vill återkomma till snarare än fokusera på viktnedgång. Även om jag fokuserar på den också så gör jag det på ett annat sätt. Jag vill komma tillbaka till att bygga muskler för att stärka min kropp.

Vågen är ett verktyg

Det är lätt att fokusera på vågen men vågen är fortfarande min vän och kommer alltid att vara. Vågen ger mig en indikation om var jag är på väg. Vågen är ett utmärkt verktyg och det är så jag ser den. Dumt att inte använda den. Den ger inte den absoluta sanningen men den ger definitivt en bra indikation.

Jag strävar efter att hitta mina självklara rutiner även om det senare kommer innebära att jag inte tränar på morgonen. Just nu gör jag det för att inte komma undan. Jag gör det nu när jag har tid och möjlighet för att hitta glädjen i att träna och se resultaten utan avbrott. Inget skall komma i vägen.

Dom gånger vi är bortresta på semestern så skall träningen ersättas med promenader på minst 7 km dom dagarna jag annars skulle ha tränat. På det sättet kan jag inte missa en träning. Jag har en plan. En plan för alla eventualiteter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.