Hur går det med träning och viktnedgång


Denna veckan har verkligen kört i gång på riktigt. Jag har satt mitt focus på att se till att jag kommer tillbaka till den form jag var innan Covid-19 kan man säga. Så hur går det med träning och viktnedgång? Det är så klart olika för alla men för mig har detta med att jobba hemma varit en nedåtgående trend rent träningsmässig. Jag har tränat regelbundet men inte tillräckligt. Jag kan själv tycka att det är konstigt. Mina rutiner har inte blivit lika självklara. När man jobbar hemma är jag ännu mer fokuserad på att jag verkligen lägger ner tiden på jobbet. Det har gjort att jag har prioriterat bort mig själv i mångt och mycket.

I dag har jag även för första gången bakat bröd utan mjöl (kohydrater) och med det gjorde jag en kantarellsmörgås!

Bröd utan kolhydrater och mjöl

Behövde en kickstart

Jag kände att jag behövde en kickstart. När min storasyster kom med en present till mig som var en bok om Keto så blev jag så himla glad. Det var den boken som fick ligga till grund för min nystart! Innan semestern var slut läste jag igenom boken 2 gånger. Började fundera på kost och träning och hur just jag skulle lägga upp detta. Det kändes nytt och fräscht och därför blev det extra roligt. Jag bestämde mig för att köra i gång skarpt samma dag som jobbet började. Även om jag testade lite dagarna innan för att se vad jag kunde laga för mat.

De första 6 dagarna har gått fantastiskt

De första 6 dagarna har gått fantastiskt och långt över förväntan. Det har fått precis den effekten jag önskade mig. Jag känner mig otroligt peppad och tycker det är roligt för jag ser att resultaten kommer.

Jag har bestämt att jag skall träna 6 dagar av 7. Nu i början blir det powerwalk för hela slanten eftersom jag har skadat ett knä. Men uppenbarligen fungerar det toppen. Andra dagen på mitt nya liv så spöregnade det när jag kom från jobbet. Då tog jag mig i kragen och ställde mig på mitt löpband i 1 timma i stället. Sedan skulle jag haft en vilodag på onsdags men eftersom vädret var så vacket så hoppade jag över vilodagen och körde min vilodag i på fredag i stället! I dag har jag tränat och i skivande stund har det blivit 8 kilometer + massor av annan motion.

Dagliga morgonrutiner

I vanlig ordning så väger jag mig varje morgon efter första toalettbesöket. Jag mätte min kropp i måndags på 12 mätställen som jag skrivit upp och vilken datum som första mätningen skedde. Det kommer jag sedan följa upp veckovis. Varjed måndag fyller jag i mina nya mått och jag väger mig dagligen varje morgon. Under veckan så följer jag alltså bara vikten. Jag är så himla peppad och det går så fantastiskt bra och det är precis en sådan start jag behövde.

Min vilodag betyder inte bara vila

Den dag som är min lediga dag så är tanken att komma upp i minst 8000-10000 steg förlagt under hela dagen med lite småpromenader. Jag får alltså inte gå en lång sträcka men gärna många små.Detta för att det inte skall bli en helt stillasittande dag. Vilodag för mig betyder vila från hård träning inte från rörelse.

Önskar er alla en fortsatt härlig helg!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.