Nu börjar jag skönja resultat…


Nu äntligen börjar jag sakta men säkert se resultat av min träning. Har nu tränat extremt hårt i ca 4 veckor. Jag har mycket att ta av, men bara känslan av att man kan se lite resultat gör stor skillnad. Eftersom jag nu går in för att bygga på mig muskler så äter jag i princip det jag gör av med på träning.

För er som är intresserade så kan jag säga att jag ligger på ett intag av ca 1300 kcal/ dag men sedan lägger jag till ”det jag tränar för” och då pratar vi om ca 800 kcal ytterligare, och jag har kanske ett underskott på 300 kcal per dag. De dagar jag inte tränar så ligger jag på ungefär 1300 kcal men går jag lite över så oroar jag mig inte för det, men det är en inriktning. Då måste man tänka sig för vad man äter, men till skillnad mot vad ni kanske tror så minskar jag inte alls i vikt just nu, jag lägger på mig muskler och kroppen ”ser värre ut än innan” då det lägger sig muskler under fettet….och det är ingen roligt syn, men jag vet att jag inte får titta för mycket på mig själv i spegeln under denna period.

Ni som inte är så familjära med att bygga muskler och kanske tror att jag kommer se ut som världens ”biff” efter detta har helt fel. För att bygga på sig muskler som en body builder krävs mycket mer dedicerad träning och kost. Så det är inget som någon kan lyckas med av misstag. Så ni behöver aldrig vara rädd för detta. Man måste hela tiden lägga på mer vikt för att kroppen skall utmanas. Glöm också dessa råd som finns att ni skall träna med låga vikter och högt antal repetitioner, det kommer inte att ta er någonstans. För att bygga muskler måste man hela tiden öka på vikten, man skall ligga på ett repetitionsantal på mellan 8-10 repetitioner och de sista skall vara svåra att klara av. Är man helt ny på att träna med vikter så skall man ta det lite lugnt den första månaden för det tar tid innan muskler och ligament har vant sig vid den tunga belastningen.

Sen vill jag tillägga, när ni vill gå ner i vikt så är det en långsiktigt mål ni måste ha. Hittar ni en diet där ni går ner många kilo på kort tid så kan ni vara helt säkra på att det är muskler och vätska som ni gör er av med, och så fort ni slutar dieten så kommer ni gå upp samma kilo igen och troligen lägga på er lite till. Varför? Jo för dels svarar kroppen med att göra sig av med det den kan då den inte får tillräckligt med näring, och är det någonting ni vill bli av med så är det inte muskler för när ni slutar dieten så har ni alltså ändå mindre muskler som gör att det går åt ännu mindre energi än tidigare bara när ni vilar och ni kommer gå upp i vikt ännu lättare.

Muskler bränner fett även när ni inte tränar, det går helt enkelt åt mer energi att bara försörja de muskler ni skaffat. Därför kanske t e x en LCHF diet känns bra i början för resultatet kommer så snabbt. Till skillnad från när jag  tränar styrketräning så låter resultatet dröja, och jag blir tlll och med ”tjockare” i början då muskler lägger sig under det fett jag vill bli av med. Sen när resultatet väl börjar komma, då händer det grejer, men man måste vara målinriktad och ha tålamod och veta varför saker och ting händer.

träning

Jag säger som jag alltid gjort, jag förespråkar att äta av allt. Glöm alla dieter och ät normal mat men ät inte mer än ni gör av med. Se till att äta mycket grönt. Kokt broccoli, blomkål, haricots verts, ja helt enkelt grönsaker ni gillar och se till att ha minst 1/3 av det på tallriken. Ät i övrigt vanlig mat som potatis och pasta för det ger er bra energi om ni skall träna hårt. När ni börjar så väg in er men stirra er inte blinda på vågen, och framför allt, mät kroppen och skriv upp måtten. Gör mätningen en morgon när ni gått på toaletten först och har tid att i lugn och ro skriva upp mått på ett antal punkter.

Min rekommendation är följande mått och använd ett måttband. Runt armhålan, bröst, under bröst, mage ovanför midja, midja, mage nedanför midja, höft där den är som bredast, lår där de är som bredast, 10cm ovanför knäskål, precis ovanför knäskål, vaden där den är som bredast. När ni gjort dessa mått så lägger ni undan dem och sedan mäter ni er på exakt samma ställe 1ggr/vecka. Ni kommer bli förundrade och snygga jag lovar er!

Jag skulle vilja påstå att det finns inget bättre sätt att få en snygg kropp än att träna styrketräning. Om ni inte tror att ni kan få bort era celluliter t e x för det finns människor som säger att det ligger i generna. Glöm det, ni kan få bort allt, jag lovar er men ni måste träna hårt och dedikerat. Celluliter är inget annat än ansamlingar av fett och vatten och det är brist på cirkulation som gör att man får dem. När man tränar styrketräning så kan man forma kroppen på det sätt man vill och om ni tränar dedicerat så kommer era eventuella celluliter vara ett minna blott. Jag skall skriva lite mer om cellulliter i ett annat inlägg då jag tror att många tjejer har det och tycker det är fult och vet inte hur man skall få bort dom.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.