Nu börjar min träningsupptrappning efter operationerna!


Som ni vet har jag haft en start 2021 med 2 operationer. Året började perfekt med träning men efter första operationen skett så var jag tvingad att inte göra pulshöjande aktiviteter på minst 6 veckor. När dom veckorna gått så var nästa operation inplanerad. Vilket innebar precis samma sak. Dock inte hela 6 veckor. Därför har träningen fått stå tillbaka för läkningen från mitten av februari och fram till nu. Nu börjar min träningsupptrappning efter operationerna eftersom jag så klart måste prioritera detta nu. Kanske inte skall kalla det upptrappning eftersom träningen varit obefintlig!

Nu börjar min träningsupptrappning efter operation

På ett sätt är det bra att jag inte kan gå ”all in” för det är annars mitt vanliga. Utan jag måste ta steg-för-steg och det kommer helt enkelt få ta lite tid. Det kommer bli en ny upplevelse.

Nytt schema med lägre nivå med muskeluppbyggnad

Jag har därför satt ihop ett schema till mig själv som innebär att jag börjar på en lägre nivå med styrkepass som inte är så ansträngande. Däremot skall dom göras varannan dag. Detta för att mina muskler skall få en vilodag mellan passen. Men ändå blir det en bra uppbyggnadfas. När jag byggt upp detta så skall jag sätta i gång med min egen Armhävningsutmaning och plankan som jag lagt upp här på min blogg för att ytterligare bygga upp min kropp på ett bra sätt.

Passen jag nu har lagt in är TRX baserade. Det betyder att jag gör dom med band avsedda för att belasta musklerna med min egen kroppsvikt. Det är bra när man är otränad för man kan reglera vinkeln på kroppen till den grad man klarar. Jag körde första passet i förgår och idag är det dags för pass nummer två. I går hade jag en vilodag. Jag känner av träningen och det är en härlig känsla.

Jag kör följande övningar. Biceps curl, rygg, bröst och tricept. Utöver det så kör jag axelövningar med hantlar och benövningar och vadövningar med en kettle bell. Det blir som ett litet mini-gym.

Alla övningar i TRX kör jag utan vila mellan de 4 övningarna. Jag gör 10 repititioner. Jag vilar 60 sekunder mellan varje set av dessa 4 övningar, och jag gör sammanlagt 3 set. Alla övriga övningar kör jag 3 set och 10 repitioner.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.