Träning och klimakteriet! 1 kommentar


Just nu är jag inne i något fas igen där klimakteriet och med det lite olika symptom gör sig påminda igen. Jag tror själv att det beror på att jag inte prioriterat träningen i lika hög grad senaste tiden och detta blir då ett tecken på det.

Varför är det då bra att träna när man är i klimakteriet. Anledningen är att när man kommer in i klimakteriet så blir nivån av seratonin lägre då det har att göra med homoner när man kommer i klimakteriet. Om man tränar så höjs den nivån och man får den fördelen, och det gör att man överlag mår bättre. Det skall vara en träningsform där man blir svettig. Det räcker med raska promenader, men då måste dom också just var raska för att man skall börja svettas och få puls.

Här ser ni hur jag såg ut när jag gick upp 16 kilo när jag kom in i klimakteriet, och sedan bestämde jag mig och gick ner alltsammans igen!

Jag har nu på allvar börjat kampen om milen igen! D v s att kunna springa milen. Efter att i princip endast ha promenerat i ca 2 år sedan jag kom in i klimakteriet så tror jag att jag är redo för löpning igen. Jag börjar försiktigt och tar det steg för steg. Målet är att inom ett antal veckor kunna springa milen igen.

Springa milen är heller inte nödvändigt för motionen, det vill jag påpeka särskilt! Jag har gått ner alla mina kilon med endast och bara promenader. Att för egen del lägga till löpning är för att jag själv tycker det är roligare än att gå. Gå för mig har varit ett måste efter som jag lidit av allmän svaghet och inte orkat springa under dessa två år. Att gå har också varit min räddning och är en fantastiskt motionsform.

Sen kommer vi till det här med kost när man kommit i klimakteriet. Det är lika bra jag säger som det är och att jag inte på något sätt skönmålar någonting. Det kommer aldrig bli som det har varit efter att du kommit i klimakteriet. Jag som tidigare kunnat äta i princip vad som helst måste nu noga överväga mina val och faktiskt välja. Tidigare behövde jag inte välja!

Nu går jag istället in för att sätta mål, planera noga så att jag gör av med lika mycket som jag stoppar i mig eller tvärt om, att jag inte stoppar i mig mer än vad jag gör av med! Jag skulle säga att det tar tid att lära sig!

Jag skall prata mer om hur jag äter och tränar den närmaste tiden!


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

En tanke om “Träning och klimakteriet!

  • pretty Inläggsförfattare

    Hej Anna Karin,
    Roligt att höra att du gillar mina inlägg. Det gör mig glad!! Inte lika roligt för dig med klimakteriet dock, men det går att göra saker det krävs bara lite mer drastiska åtgärder än tidigare.
    Jag använder inte några preparat själv, det är självvalt, jag är rädd för de eventuella biverkningar det ger och har därför resolut avstått från allt. Säger inte att det är rätt, men det är så jag gjort. Jag äter heller inga naturpreparat, provade ett men utan verkan och insåg att det är inte för mig.
    Ja jag lovar att skriva lite nu igen om detta, nu i mellandagarna får jag lite mer tid för sådant och roligt att förstå att det uppskattas!!
    Låt mig veta om du undrar över något annat om hur jag gjort! 🙂
    🙂 🙂 🙂
    Kram
    //Berith