Tillbaka till rutiner och planering!


Jag vet att många av er redan börjat jobba. Om det är första arbetsveckan är viktigt att sätta upp planen för hur man vill att hösten skall bli. För mig är planeringen A-O för att hinna med något utöver att jobba så är det viktigt att planera sina dagar.

 

Jag vill äta och laga bra och nyttig mat. Jag vill hinna träna för att jag vet att jag mår så mycket bättre av det. Jag vill så klart även hinna med mitt hem och mina vovvar. För det krävs planering. Jag vet att om jag planerar allting så hinner man med så mycket mer. Det handlar inte om att hinna med så mycket som möjligt utan hinna med det man vill!

Om jag inte planerar så rinner tiden bara i väg och det gör mig om något frustrerad. Jag tycker inte om när jag inte utnyttjar mina dagar.

För mig är matsedel ett utmärkt sätt att dels veta redan innan vad man skall äta men också slippa att fundera på vad man skall ha för mat, handla och sedan laga. Jag brukar planera en vecka i taget och handla in det som behövs. Om det som nu är väldigt varmt så brukar jag hadla färskvaror som kött och kyckling samma dag eller dagen innan.

Man kan äta både bra och nyttigt utan att för den delen använda sig av färdiglagad mat och jag tänker därför visa er några bra och enkla recept här på bloggen. Vissa kanske ni sett innan, andra kanske är nya!

Det som är viktigt när jag gör mitt veckoschema är att om jag äter något som är mer kalorier eller en del kolhydrater i så måste det kompenseras med träning. Jag äter aldrig en sådan måltid en dag som jag inte tränar. På så sätt försöker jag hålla en balans. Så när jag gör min träning så har jag redan planerat vilka dagar jag tränar. Oftast promenerar jag varje dag. Jag försöker alltid äta mer protein än kolhydrater men jag utesluter inget från min kost. Jag har provat LCHF flera gånger och jag kommer alltid fram till samma sak, att det är inget för mig. Jag har kommit fram till att om jag äter ett lättare mål mat och en vanlig middag så är det bra för mig och min kropp när jag tränar. Jag skall skriva ett inlägg om hur jag har kommit fram till vad som passar just mig, hur jag gjorde. För det handlar väldigt mycket om det. Att man måste anpassa mat och träning till sig själv. Det finns ingen universal-lösning som passar alla.

Min kropp har dessutom kommit in i klimakteriet och det gör att jag bränner väldigt mycket färre kalorier än jag brukade, och det har tagit mig en tid att komma fram till den bästa lösningen.

Här nedan ser ni mina middagar och luncherna består oftast av antingen en lättare sallad, ofta kyckling med något tillbehör, eller en variant på omelett med grönsaker. Någon gång slarvar även jag och då får jag kompensera det vid nästa måltid. Jag försöker att inte skjuta det längre framför mig än så. På så sätt har jag kontroll.

Så ett veckoschema för mig kan se ut så här;

Måndag: Lasagne med tomatsalsa

Tisdag: Broccoli paj med en enkel sallad

Onsdag: Grönsakssoppa med vitlöksbröd

Torsdag: Kycklingfilé med blomkålsris (perfekt mat på en träningsledig dag eller som en lättare lunch)

Fredag: Taco´s

Lördag: Paella med kyckling och skaldjur

Söndag: Laxpaket i ugn

Detta är ett exempel på hur min vecka kan se ut och jag kommer ge er recept allt eftersom! Tänk på vad ni själva gillar och försök att komponera om rätten om den inte är tillräckligt nyttig. Lägg till mer grönsaker och dra i från kolhydrater. Det är det sättet som jag tror är hållbart.

 

 

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.