Utmana kroppen…


Som jag skrivit om innan och berättat så har jag lagt upp ett eget program med styrketräning för mig själv att följa. Jag har tränat i många år och vet vad för övningar som fungerar och som jag själv gillar bäst. Vissa övningar är sådana som man inte gillar men som man måste göra ändå för att få en bra symetri på kroppen.

Jag har lagt ut både mitt BAS program som efter ett antal veckor blev ett 2-split program. Jag håller fortfarande på med mitt 2-split program och beräknar att göra det fram till jul med några få justeringar. Sedan är tanken att jag skall göra ett 3-split program som jag påbörjar efter julveckan. Självklart kommer jag lägga ut även det programmet här.

träning10

Denna veckan har jag utmanat mig själv att vid alla mina 4 träningsdagar denna veckan på gymmet göra 4 set i stället för 3 set på varje övning. Det är en sådan utmaning som kan vara bra, och som utvecklar kroppen och musklerna. Men väldigt tufft så inget för nybörjare. Innan du själv börjar med något sådant så rekommenderar jag dig att ha kört kontinuerlig styrketräning i minst 3 månader

Kroppen vänjer sig vid övningar man gör. Det är därför man byter program med jämna mellanrum när man tränar styrketräning. Utmaningar lite då och då är bra för när man känner sig bekant med de övningar man gör. Det viktiga innan man börjar med sådana så kallade utmaningar är att man kan sina övningar rent tekniskt först annars är skaderisken allt för stor.

bild träning4

Det som händer är att kroppen ställer ganska snart in sig på de 3 set man bestämt att göra och om man då utmanar sig själv, som jag gjort denna vecka, att göra 4 set på varje övning i stället så blir det ett väldigt tufft pass.

Det diskuteras mycket på sociala medier att man hela tiden måste träna olika typer av träning för att kroppen vänjer sig annars och det blir ingen riktig utveckling. Det stämmer så klart inte! Självklart skall kroppen utmanas, men gillar man att träna styrketräning så kan man med fördel träna bara styrketräning men man måste ändra övningar med jämna mellanrum. Men behöver alltså inte utförabåde  löpning, köra  Zumbapass, och nästa dag ett Spinningpass och sedan styrketräning. Det absolut viktigaste vid träning är att man gör det man tycker om. Sedan är naturligtvis en viktig beståndsdel vad man strävar emot och vad man har för mål med sin träning.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.