Andra veckan på armhävningsutmaning 30-60 armhävningar på 6 veckor


Varje söndag ett antal veckor framöver så kommer jag presentera ett program för armhävningsutmaningen. Armhävningar är en otroligt bra basövning för att öva upp sin styrka. Med detta program kommer du att kunna göra 30-60 armhävningar på 6 veckor. Armhävningar aktiverar väldigt många muskler och det är en av anledningarna till att det är så bra basövning. Armhävningar är en färskvara och tränar man inte aktivt så får man börja om igen. Ni hittar mitt första inlägg här så att ni kan se vilken grupp ni tillhör HÄR.

Som vanligt så måste man utföra övningen i kontinuitet och denna övning är tänkt att göra måndag, onsdag och fredag och dom övriga dagarna är vilodagar från just denna träning. Ni kommer bli förvånade över hur snabbt ni blir starkare när ni verkligen jobbar för det.

Grupperna här nedan är olika nivåer beroende på hur många armhävningar man kunde göra inför start. Detta är för att alla skall kunna hänga med oavsett om man är nybörjare eller har en del träningsvana och all information om detta hittar ni alltså i inlägg nummer ett här ovan som jag har länkat till. Ni skall inte heller byta grupp när ni känner att ni blir lite bättre, utan hålla er till den gruppen ni startade i så att ökningen är anpassad till er styrka! 

Vecka 2Grupp 1Grupp 2Grupp 3Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
151015202530
261117222834
34811162225
44811162225
5Max du orkarMax du orkarMax du orkarMax du orkarMax du orkarMax du orkar

Tanken är alltså att du skall göra de fyra set plus ett max-set och vila 1 minut mellan varje set! Vilan på 1 minut är viktig för att kunna fullfölja. Visst känner ni redan att det är förvånande hur mycket man utvecklas bara mellan några dagar! En härlig känsla!

Nu fortsätter vi en vecka till och tanken är alltså inte att ni skall öva mellan dessa passen.

Tänk vad starka vi skall bli, om vi dessutom utöver detta kör vår dagliga promenad så kommer vi snart vara i mål! Starka och friska!! Nu kör vi på! Känn inte efter för mycket utan gör det bara!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.